لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

حکم اعدام برای متهمان ترور معاون دادستان تهران


مجید و حسین کاوسی فر متهمان ترور قاضی حسن مقدس در دومین جلسه دادگاه انقلاب
مجید و حسین کاوسی فر متهمان ترور قاضی حسن مقدس در دومین جلسه دادگاه انقلاب

دادگاهی در جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه دو تن از متهمان ترور معاون دادستان تهران را به مجازات اعدام محکوم کرد.


براساس گزارش خبرگزاری فارس، اين دو تن به نام های مجيد و حسين کاوسی فر متهم شده اند که در مرداد سال ۱۳۸۴، حسن مقدس، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ارشاد را پس از پايان ساعت اداری و در حالی که با اتوموبيل خود از دادسرا خارج می شد را مورد اصابت دو گلوله قرار داده و او را ترور کردند.


اين گزارش حاکیست که متهمان پس از انجام ترور به دوبی فرار کردند که با همکاری پليس بين الملل دستگير و در تهران مورد بازجويی قرار گرفتند .


براساس آنچه که مقامات قضايی ايران اعلام کرده اند متهمان در بازجويی خود گفته اند که، قبل از اقدام به اين ترور محکوم به پرداخت جريمه شده بودند که به همين دليل تصميم به کشتن قاضی مقدس گرفتند.


قاضی حسن مقدس از جمله افرادی بود که در دوران ریاست جمهوری خاتمی نقش فعالی در تعطیلی مطبوعات اصلاح طلب داشت. به همین دلیل پاره ای از رسانه های جناح محافظه کار پس از انجام این ترور انگشت اتهام را به سوی جریان های اصلاح طلب نشانه رفتند.

به گفته دادگاه انقلاب اسلامی که اين متهمان را محاکمه کرده است، آنها اين ترور را با کلت کمری پايه بلندی که از يک مامور بانک صادرات به سرقت برده بودند انجام دادند.


قاضی حسن مقدس از جمله افرادی بود که در دوران ریاست جمهوری خاتمی نقش فعالی در تعطیلی مطبوعات اصلاح طلب داشت.


به همین دلیل پاره ای از رسانه های جناح محافظه کار پس از انجام این ترور انگشت اتهام را به سوی جریان های اصلاح طلب نشانه رفتند.

اين دو نفر همچنين متهم شده اند که در انجام چندين فقره قتل، سرقت مسلحانه اتوموبيل و بانک ها و ايجاد رعب و وحشت دست داشته اند.


متهمين ياد شده علاوه بر دريافت حکم اعدام، به خاطر استعمال هروئين به يک ميليون تومان جريمه نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده اند.


ميزان اعدام ها در جمهوری اسلامی در سال جاری رشد فزاينده ای داشته است که همين امر انتقاد سازمان های حقوق بشری را برانگيخته است. آنها از ايران خواسته اند که تا مجازات اعدام را از قوانين جزايی خود حذف کند.


XS
SM
MD
LG