لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

یک کارتل ژاپنی، شرکت اسرائیلی سازنده نرم‌افزار «وایبر» را خرید


یک کارتل ژاپنی که در زمینه فناوری‌های پیشرفته سرمایه گذاری می‌کند، شرکت اسرائیلی سازنده نرم افزار محبوب «وایبر» را به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

فکر تولید «وایبر» که به یکی از ساده‌ترین اپلیکیشن‌های جهان برای ارتباط آسان و رایگان مبدل شد، حدود چهار سال پیش از سوی بنیانگذار اسرائیلی یک شرکت استارت آپ برای یک نیاز شخصی مطرح شد، ولی بسیار زود توانست محبوبیتی بزرگ در سطح بین‌المللی کسب کند.

سادگی کار با «وایبر» تماس‌ها را حتی از «اسکایپ» آسان‌تر کرد و به همین دلیل، صد‌ها میلیون نفر درسراسر دنیا سریعاً به «وایبر» پیوستند و آن را بر اپلیکیشن‌های دیگر، مانند «اسکایپ» ترجیح دادند.

«وایبر» از‌‌ همان نخستین روزهایی که در دسترس جهانیان قرار گرفت، در داخل ایران نیز محبوبیتی بزرگ یافت و ارزیابی می‌شود که شمار زیادی از دارندگان تلفن‌های هوشمند در تهران و برخی شهرهای دیگر ایران، از «وایبر» استفاده می‌کنند.

«وایبر» با اثبات تداوم موفقیت خود در یک دوره زمانی کوتاه، به یک سرمایه با ارزش برای معامله کلان از سوی شرکت‌های پیشرفته فن آوری در سطح جهانی تبدیل شد.

به گزارش نشریه اقتصادی «دمارکر»، مجله روزانه اقتصادی هاآرتص، شرکت ژاپنی «راکوتن» که شرکت اسرائیلی «تک نیشن» را خریداری کرد، از روز یکشنبه بیست و هفتم بهمن، شانزدهم فوریه، عملاً صاحب «وایبر» شناخته می‌شود.

با وجود اسرائیلی بودن صاحب شرکت «تک نیش»، وی آن را در جزیره قبرس ثبت رسمی کرده بود هرچند که کار عملی و اپلیکیشن‌های آن در اسرائیل و بلاروس (روسیه سفید) تولید و انجام می‌شود.

آقای تلمون مارکو بنیانگذار اسرائیلی «تک نیشن»، روز جمعه چهاردهم فوریه، بیست و پنجم بهمن، در روز جهانی عشاق، معامله فروش «وایبر» به «راکوتن» را نهایی کرد.

ارتباط این معامله در روز عشاق برای آقای مارکو اهمیت نمادین دارد.

تلمون مارکو زمانی که در سال ۲۰۰۹ برای شش ماه در هنگ کنگ کار می‌کرد، برای ارتباط با دوست دخترش ناچار بود ابتدا به او تلفن بزند و بگوید که لطفا اسکایپ را روشن کن، و هر بار تا زمانی که ارتباط با اسکایپ برقرار می‌شد، تلمون که صبوری زیادی ندارد، با خود فکر می‌کرد که آخر باید بتوان راه ساده‌تری برای چنین ارتباط‌هایی ایجاد کرد.

او «وایبر» را برای خود و دوست دخترش اختراع کرد و حال، در دوره‌ای بسیار کوتاه استفاده از آن به یک پدیده جهانی مبدل شده است.

این روز‌ها که با روز جهانی عشاق مصادف بود، مارکو در مصاحبه با رسانه‌های اسرائیل، «وایبر» را بویژه هدیه‌ای برای عاشقان دنیا دانست.

تلمون مارکو که اکنون ۴۱ ساله است، مدتی است برای کار در آمریکا به سر می‌برد.

به نوشته روزنامه اقتصادی اسرائیلی «کالکالیست»، آقای مارکو مدتی پس از اختراع «وایبر» به دوستانش شکایت کرده بود که حتی یک سنت از «وایبر» درآمد نداشته جز اینکه مردم بسیاری را خوشحال کرده است.

با وجود این، هنوز زمانی کوتاه از اختراع «وایبر» توسط مارکو نگذشته بود که شرکت «اپل» آن را در تلفن‌های «آیفون» به عنوان رقیبی برای «اسکایپ» در دسترس کاربران قرار داد.

اما از دوم دسامبر ۲۰۱۰ «وایبر» همگانی شد هرچند که نسخه بدون محدودیت آن در ژوئیه ۲۰۱۲ در دسترس قرار گرفت.

از اواسط تابستان ۲۰۱۲ نیز بود که بلک بری و نوکیا هم «وایبر» را در دسترس دارندگان تلفن‌های این دو برند قرار دادند. همچنین در همین تابستان ۲۰۱۲ بود که امکان «چت» هم به «وایبر» افزوده شد.

اپلیکیشن «وایبر» بیشتر در کشورهای خاور دور محبوبیت دارد. بخش بزرگی از سیصد میلیون استفاده کننده «وایبر» جوانانی هستند که در چین، تایوان، هنگ کنگ، کره جنوبی، ژاپن و اندونزی از این راه ارتباط‌های مورد نیاز خود را رایگان برقرار می‌کنند.

محبوبیت زیاد «وایبر» موجب شد که در روزهای گذشته کمپانی فن آوری‌ها و ارتباطات ژاپنی «راکوتن»، «وایبر» را با مبلغی کلان خریداری کند.

معامله ۹۰۰ میلیون دلاری «راکوتن» با تلمون مارکو، او را این روز‌ها به یکی از جوان‌ترین ثروتمندان خودساخته اسرائیلی مبدل کرده است.

«راکوتن» که از سال ۱۹۹۷ در بورس ژاپنی جاسداک فعالیت می‌کند که معادل شرکت آمریکایی مشهور «آمازون» است، در سه سال گذشته خریدهای کلان دیگری نیز در سطح بین‌المللی داشته است.

به گزارش هاآرتص، آقای مارکو روز جمعه گذشته در‌ای میلی برای کارمندان خود در اسرائیل، به آن‌ها اطمینان داد که کار خود را از دست نمی‌دهند و دفتر آن‌ها همچنان در اسرائیل فعال خواهد بود و تنها «صاحب کار» عوض شده و «سرمایه بزرگتری در اختیار گرفته‌اند».

«وایبر» چندمین شرکت اسرائیلی است که در دوره‌ای کوتاه به بهایی چشمگیر به شرکت‌های جهانی فروخته می‌شود.

در سال ۲۰۰۹ شرکت «تلفونیکا»، نرم افزار تولیدی اسرائیلی- آمریکایی JahJah را در برابر دویست میلیون دلار خریداری کرد.

شرکت اسرائیلی ارتباطی دیگر نیز با نام «پرینگ» در برابر حدود چهل میلیون دلار به سرمایه‌گذاران خارجی فروخته شد.

ماه سپتامبر، شهریور گذشته، نیز شرکت اسرائیلی ارتباطی دیگر که تولیدات نرم افزاری آن محبوبیت زیاد یافته، توسط شرکت جهانی ارتباطات «جنوند» به بهایی کلان فروخته شد.

افزون بر «وایبر»، اپلیکیشن «تانگو» هم تولیدی یک شرکت اسرائیلی است، که آن نیز در میان دارندگان تلفن‌های هوشمند و کامپیو‌تر استفاده زیادی دارد و ایرانیان بسیاری هم از آن برای ارتباط‌های خود بهره می‌گیرند.

با وجود این، «تانگو» هنوز تا رسیدن به شمار بیش از سیصد میلیون نفری کاربران «وایبر»، فاصله زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG