لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

«خوک جنگی» سرمربی تیم ملی فوتبال ایران می‌شود


مارک ویلموتس در دوران فوتبالش چهار دور حضور در جام جهانی را تجربه کرده است.
مارک ویلموتس در دوران فوتبالش چهار دور حضور در جام جهانی را تجربه کرده است.

مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال بلژیک وارد تهران شد تا هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به عهده بگیرد.

مراسم بی‌نظم استقبال و آشفتگی در فرودگاه، بازدید از اردوی تیم ملی و ساختمان پک، بازدید از استادیوم آزادی، همچنین کاشت و آبیاری نهال از جمله برنامه‌هایی بود که در نخستین ساعات حضور ویلموتس در تهران انجام شد.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران به شبکه خبر تلویزیون گفته است: «فعلاً در حال مذاکره هستیم و هنوز قرارداد نهایی امضا نشده است».

سرمربی ۵۰ ساله بلژیکی که در دوران پربار فوتبالش ملقب به «خوک جنگی» بود، در صورت عقد قرارداد باید تیم ملی ایران را مهیای حضور در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ کند.

او در دوران فوتبالش چهار دور حضور در جام جهانی را تجربه کرده و به عنوان بازیکن از لحاظ سوابق دوران فوتبال، بهترین کارنامه را در جمع مربیان خارجی تاریخ فوتبال ایران دارد.

در عرصه مربی‌گری چطور؟ مجید جلالی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته است:
«اگر فلسفه ویلموتس را بررسی کنیم می‌بینیم هرجا کار کرده پس از جدایی، اثرات خوبی گذاشته. برای همین او را معمار نسل طلایی بلژیک می‌دانند و می‌تواند معمار نسل آینده فوتبال ایران نیز باشد».

اشاره جلالی به تحولی است که ویلموتس در بلژیک پدید آورد تا این تیم ضمن رشد و شکوفایی به عنوان یکی از درخشان‌ترین نسل‌ها در فوتبال دنیا، از رتبه چهل‌وچهارم فیفا به رده دوم جهان برسد.

ویلموتس که بازیکنی گلزن در استاندارد لیژ، شالکه و تیم ملی بلژیک بود، در دوران سرمربیگری‌اش فوتبال تهاجمی را در تیم‌های خود به نمایش گذاشت. موضوعی که در ایران هم هواخواهان بسیاری دارد.

او مدتی کمک مربی و سپس سرمربی تیم ملی بلژیک بود. ویلموتس توانست این تیم را بدون باخت به جام جهانی ۲۰۱۴ ببرد.

شیاطین قرمز با چهار برد پیاپی به جمع هشت تیم برتر جهان رسیدند اما با شکست مقابل آرژانتین از راهیابی به نیمه نهایی بازماندند.

لوران اسپینوسی از فرانسه به عنوان دستیار، ویلموتس را همراهی می‌کند. او سابقه دروازه‌بانی و سپس مربی دروازه‌بان‌ها را در المپیک مارسی دارد.

بیژن ذوالفقارنسب مربی سابق ایران می‌گوید: «ویلموتس نیاز به زمان دارد. با توجه به ویژگی‌هایش و شرایط ما، او مناسب‌ترین گزینه بود. فدراسیون باید مربیان جوان ایرانی را برای کسب تجربه در کنار ویلموتس در نظر بگیرد».

مجید جلالی هم معتقد است: «انتخاب ویلموتس بسیار خوب است اما امیدوارم تسلیم فضای نتیجه‌گرایی فوتبال ایران نشود. اگر می‌خواهیم ویلموتس نتیجه بگیرد باید حداقل دو تا سه سال به او زمان بدهیم و بعد قضاوت کنیم».

ویلموتس در آغاز باید تیم ملی ایران را شانزدهم خرداد با سوریه در تهران و پنج روز بعد با کره جنوبی در سئول هدایت کند.

وقتی ژرژ لیکنز سرمربی فعلی تراکتورسازی تبریز هدایت بلژیک را در جام جهانی ۱۹۹۸به عهده داشت، ویلموتس هافبک هجومی این تیم بود. جالب اینکه بعداً به عنوان دستیار در تیم ملی، کنار لیکنز نشست.

در همان جام، ویتال بورکلمانس مدافع بلژیک بود که او نیز حالا در آسیا فعالیت می‌کند و در جام ملت‌ها با اردن توانست استرالیا مدافع عنوان قهرمانی را شکست دهد.

حشمت مهاجرانی سرمربی سابق ایران می‌گوید کی‌روش قصد داشت چهار سال دیگر هم بماند ولی فدراسیون با عدم تمدید قرارداد او تصمیم درستی گرفت.

مهاجرانی به سایت تسنیم گفت: «منطق حکم می‌کند که عملکرد ویلموتس را در تیم ملی ببینیم و سپس قضاوت کنیم. دلیلی ندارد فضای منفی ایجاد شود».

کاوه رضایی، یونس دلفی و علی قلیزاده در حال حاضر در بلژیک بازی می‌کنند. مرتضی پورعلی گنجی، امید نورافکن و رامین رضاییان هم فصل پیش در این کشور حضور داشتند.

جهانبخش، انصاری‌فرد و عزت‌اللهی در لیگ‌ برتر و لیگ قهرمانی انگلیس بازی می‌کنند. سامان قدوس در لیگ فرانسه است. بازیکنانی هم در لیگ‌های ترکیه، کرواسی، روسیه، پرتغال، لهستان و لیگ‌های خلیج فارس شاغلند.

تعدد لژیونرها و بازیکنان حرفه‌ای می‌تواند قوت قلبی برای مارک ویلموتس در مسیر کسب موفقیت با تیم ملی ایران باشد.

XS
SM
MD
LG