لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

واشینگتن تایمز: ايران در عراق دولت در دولت تشکیل داده است


دیدار جلال طالبانی، رییس جمهور عراق با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که ماه گذشته انجام شد.
دیدار جلال طالبانی، رییس جمهور عراق با آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران که ماه گذشته انجام شد.

واشنگتن تايمز در شماره روز دوشنبه ، ۱۸ دسامبر ، خود به نقل از گزارش محرمانه يک مقام اطلاعاتی عربستان سعودی نوشت:« ايران با شکست سنی مذهبان عراق و کشورهای سنی نشين همسايه اين کشور به طور موثر ی موفق به تشکيل يک دولت شيعه در داخل دولت عراق شده است » .


اين مقام اطلاعاتی عربستان سعودی افزوده است : « جايی که آمريکايی ها متوقف شده اند ايرانيان موفق به پيشروی شده اند » .


در این گزارش بر لزوم بالا بردن توان اطلاعاتی عربستان برای مقابله با نفوذ روزافزون جمهوری اسلامی ايران تاکيد شده است و موارد نفوذ ايران را شامل رخنه جاسوسان وابسته به اين کشور در عرصه های مختلف عراق و حمايت مالی گروه های مسلح توصيف کرده است .


به گفته این روزنامه آمریکایی ، جمهوری اسلامی ايران با پرداخت مبالغی به احزاب مختلف سياسی عراق توانسته است به نتايج دلخواهی در عرصه سياسی عراق دست يابد .


بر پايه همين گزارش ، نيروهای ايالات متحده به اطلاعاتی دست يافته اند که ثابت می کند نيروهای شبه نظامی شيعه مذهب موفق شده اند در پليس عراق رخنه کنند و بدين ترتيب ، ايران به طور مستقيم در سيستم امنيتی عراق نفوذ يافته است .


به نوشته واشنگتن تایمز، عربستان سعودی به دليل پيشينه تاريخی و ريشه های مشترک قومی – قبيله ای ، خود را در برابر موقعيت سنی مذهبان عراق و سرنوشت آنان مسوول می داند .


XS
SM
MD
LG