لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

سازمان ملل محموله کشتی «ایران شاهد» برای یمن را منتقل خواهد کرد


برنامه جهانی غذا، از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، روز جمعه اول خرداد اعلام کرد که کمک‌های ایران برای یمن را پس از پهلو گرفتن کشتی حامل این محموله به جیبوتی از آنجا به یمن منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران چند روز پیش بالاخره با بازرسی بین‌المللی کشتی «ایران شاهد» که حامل کمک‌های بشردوستانه برای یمن است موافقت کرد.

این توافق باعث شد که از یک رویارویی احتمالی با نیروی دریایی عربستان پیشگیری شود. حکومت عربستان بر ضرورت بازرسی کشتی‌های ایرانی تاکید می‌کند و مدعی است که از این طریق قصد دارد از ارسال سلاح برای حوثی‌های یمن جلوگیری کند.

حرکت این کشتی ایرانی به مقصد یمن تنش در منطقه را افزایش داده بود.

ائتلاف نظامی کشورهای عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی حدود دو ماه است که در حال بمباران مواضع شیعیان حوثی است. عربستان سعودی مدعی است که حکومت ایران به شیعیان حوثی کمک تسلیحاتی می‌کند ولی تهران همواره این اتهامات را تکذیب کرده است.

بر اساس تحقیق خبرگزاری رویترز از تردد کشتی‌های منطقه، کشتی «ایران شاهد» روز جمعه در آب‌های جیبوتی و در نزدیکی بندرگاه اصلی لنگر انداخته است. این کشتی قبل از تغییر مسیر قرار بود به بندر حدیده در یمن برود.

سخنگوی برنامه جهانی غذا روز جمعه گفت: «تا جایی که ما اطلاع داریم این کشتی تا قبل از شنبه در بندر جیبوتی پهلو نخواهد گرفت. محموله این کشتی در بندر جیبوتی به برنامه جهانی غذا تحویل داده خواهد شد و توسط کشتی‌هایی که ما اجاره کرده‌ایم به بندر حدیده یمن منتقل خواهد شد. از آنجا به بندر عدن در جنوب یمن منتقل می‌شود و به نهادهای بشر دوستانه و سازمان‌های امدادی که با ما همکاری می‌کنند تحول داده خواهد شد تا در منطقه توزیع شود».

سخنگوی برنامه جهانی غذا افزود: طبق اطلاعاتی که آن‌ها دریافت کرده‌اند محموله دو هزار و پانصد تنی این کشتی شامل برنج، آرد، کنسرو ماهی، دارو، آب آشامیدنی، چادر و پتو است.

XS
SM
MD
LG