لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

جسد بنیانگذار «کلاهخود سفیدهای» سوریه در استانبول پیدا شد


جیمز لامژرار افسر سابق ارتش بریتانیا بود.
جیمز لامژرار افسر سابق ارتش بریتانیا بود.

خبرگزاری رویترز از قول سه منبع مطلع گزارش داد که جسد جیمز لامژرار، بنیانگذار گروه آموزش دهنده «سازمان دفاع مدنی سوریه» معروف به کلاهخود سفیدها روز دوشنبه ۲۰ آبان در استانبول پیدا شد.

جیمز لامژرار بنیانگذار سازمان امداد «می دی» بود و به گفته یکی از همسایگان، جسد او روز دوشنبه در نزدیکی خانه‌اش در محله بی اوغلو در مرکز شهر استانبول پیدا شد.

یک منبع امنیتی به خبرگزاری رویترز گفت به نظر می‌رسد که جیمز لامژرار از بالکن منزل و محل کارش به پایین پرت شده و در حال حاضر دلیل مرگ او «خودکشی» تلقی می‌شود.

ولی یک دیپلمات گفت دلیل مرگ او فعلا مشخص نیست.

«کلاهخود سفیدها» که رسما تحت عنوان «دفاع مدنی سوریه» شناخته می‌شوند در جریان جنگ داخلی این کشور در مناطق تحت کنترل شورشیان فعال بوده و در نجات قربانیان و مجروحان حملات نیروهای دولتی سوریه و روسیه به این مناطق نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

این گروه می‌گوید در جنگ داخلی سوریه بی‌طرف است. ولی حکومت بشار اسد و حامیان آن، این گروه را ابزار تبلیغاتی کشورهای غربی و شورشیان اسلامگرا می‌دانند.

سازمان امداد «می دی» یک نهاد غیرانتفاعی است و فعالیت خود را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۵ برای پشتیبانی از عملیات امداد در سوریه دفتری در شهر استانبول تاسیس کرد. در وبسایت این گروه گفته می‌شود که سازمان ملل متحد و تعدادی از دولت‌های جهان از این گروه حمایت مالی می‌کنند.

این نهاد تاکنون در مورد مرگ آقای لامژرار موضعگیری نکرده است.

جیمز لامژرار افسر سابق ارتش بریتانیا بود و سال ۲۰۱۶ به خاطر خدماتش به دفاع غیرنظامی سوریه و حفاظت از جان غیرنظامیان در این کشور از ملکه بریتانیا نشان افتخاری «امپراطوری بریتانیا» را دریافت کرد.

منبع امنیتی در ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت همسر آقای لامژرار به پلیس گفته است که او و همسرش ساعت چهار صبح قرص خواب خورده و خوابیدند.

او افزود ساعاتی بعد با صدای در از خواب بیدار شد و وقتی بیرون رفت دید که همسرش کف خیابان افتاده و ماموران پلیس در اطراف جسد او هستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG