لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

کاخ سفید: مذاکرات «پيشرفت واقعی» داشته ولی اختلافات همچنان باقی است


در حالی که همگان منتظر اعلام نتيجه مذاکرات وين هستند، سخنگوی کاخ سفيد روز دوشنبه ۲۲ تيرماه اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای ايران و قدرت‌های جهانی «پيشرفت واقعی» داشته ولی اختلافات همچنان باقی است.

جاش ارنست تاکيد کرد که گفت‌وگوها احتمالا به روز سه‌شنبه کشيده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی اظهار داشت: «آنها (مذاکره کنندگان) پيشرفت واقعی داشته‌اند... ولی برخی نکات هنوز حل نشده باقی مانده‌اند».

سخنگوی کاخ سفيد تصريح کرد که مذاکرات ادامه پيدا می‌کند.

مقام‌های ايرانی نیز گفتند مذاکرات ممکن است تا پس از مهلت نهايی تعيين شده برای نيمه شب دوشنبه ادامه يابد و موفقيت مذاکرات هنوز کاملا تضمين شده نیست.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رسانه‌های ايران گفتند وزیران امور خارجه شش قدرت جهانی قرار است اواخر وقت روز دوشنبه ديدار کنند. خبرگزاری تسنيم گفت اين یک جلسه بسيار مهم است ولی چندين مقام ارشد اروپايی از برگزاری اين جلسه اظهار بی‌اطلاعی کردند.

هيچ نشانه مشخصی از پيشرفت مذاکرات روز دوشنبه در وين در مورد موضوعات اختلاف‌برانگيز مثل نحوه لغو تحريم‌های سازمان ملل متحد و يا بازرسی از مراکز نظامی ايران ديده نشد. اما سرگئی لاورف وزير خارجه روسيه در پاسخ به خبرنگاران که از او پرسيدند آيا روز دوشنبه توافق حاصل خواهد شد گفت: «هر زمانی اين احتمال وجود دارد».

قبل از آن جان کری وزير خارجه آمريکا حاضر نشد به سوال خبرنگاران در مورد تمديد مدت مذاکرات يا احتمال رسيدن به يک توافق قبل از سر رسيدن موعد تعيين شده پاسخ دهد.

خبرگزاری فارس نيز از قول محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران گفت: «قاعدتا مهلت مذاکرات نبايد تمديد شود ولی ما می‌توانيم مذاکرات را تا زمانی که لازم است ادامه دهيم».

وزير خارجه ايران بيش از يک ساعت با جان کری و فدريکا موگرينی مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا مذاکره کرد.

به نظر می‌رسد که بازار جهانی نفت در انتظار يک توافق سريع بود. با در نظر گرفتن احتمال توافق، لغو تحريم‌ها عليه ايران و افزايش صادرات نفت اين کشور، بهای نفت در بازار جهانی امروز يک درصد کاهش يافت.

ديپلمات‌های غربی گفتند برنامه‌هايی برای مراسم رسمی اعلام اين توافق تدارک ديده شده است. اما اگر دو طرف تا پايان وقت روز دوشنبه به توافق نرسند، قدرت‌های جهانی بايد مفاد و شروط توافق موقت با ايران را برای سومين بار پياپی تمديد کنند.

گزينه ديگر ترک ميز مذاکرات است که هم طرف آمريکايی و هم طرف ايرانی گفتند که حاضرند اين کار انجام دهند. يا طرفین می‌توانند مذاکرات را به مدت چند هفته يا چند ماه به تعويق بياندازند. ايران اعلام کرده که با اين گزينه مخالف است.

خبرگزاری رويترز يادآوری می‌کند که يکی از مهمترين نکات مورد اختلاف، تاکيد ايران بر اين نکته است که در صورت رسيدن به توافق نهايی قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد مصوب سال ۲۰۰۶ که فعاليت‌های موشکی ايران را ممنوع کرده است، بايد لغو شود.

روسيه يکی از صادرکنندگان مهم تسليحات پيشرفته به ايران در مورد اين موضوع از ايران حمايت می‌کند.

موضوعات مورد اختلاف ديگر، دسترسی و بازرسی بين‌المللی از مراکز نظامی ايران، ارائه توضيحات جامع‌تر از سوی ايران در مورد آن بخش از فعاليت‌های هسته‌ای گذشته تهران است که احتمالا جنبه‌های نظامی داشتند و بالاخره سرعت لغو تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران است.

خبرگزاری فارس گزارش داد که ايران قصد دارد بحث در مورد قطعنامه شورای امنيت را به مباحث و محورهای مذاکرات هسته‌ای بيافزايد و در نتيجه آن، قدرت‌های جهانی و سازمان ملل متحد اعلام کنند که برنامه هسته‌ای ايران کاملا قانونی است.

اظهار نظرهای سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات روز يکشنبه نشان داد که هرگونه توافق نهايی با ايران با دقت از سوی کنگره آمريکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

يک مقام ارشد از هيات مذاکره کننده کشورهای غربی روز دوشنبه به خبرگزاری‌ها گفت: «تمام اجزا و مفاد اين توافق موجودند. فقط آخرين تغييرات و گنجاندن ملاحظات نهايی باقی مانده است. وقت آن رسيده که همه طرف‌های مذاکره تصميم نهايی خود را گرفته و آن را تاييد کنند».

يک مقام ارشد ايرانی نيز گفت ۹۹ درصد از مسائل حل شده و افزود: «اگر اراده سياسی وجود داشته باشد ما می‌توانيم تمام کارهای باقی مانده را تا آخر وقت دوشنبه تمام کنيم و فردا توافق نهايی را اعلام کنيم».

وزير انرژی اسرائيل که معمولا به نيابت از سوی بنيامين نتانياهو در مورد بحران هسته‌ای ايران اظهار نظر می‌کند، روز دوشنبه در مصاحبه با راديوی ارتش گفت به نظر او توافق هسته‌ای با ايران روز دوشنبه يا سه‌شنبه قطعی خواهد شد.

او بر مخالفت دولت اسرائيل با اين توافق تاکيد کرد.

XS
SM
MD
LG