لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

ارسال کمک‌های سازمان جهانی بهداشت و سه کشور اروپایی به ایران برای مبارزه با کرونا


کمک‌های سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه از طریق امارات متحده عربی به ایران فرستاده شد.
کمک‌های سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه از طریق امارات متحده عربی به ایران فرستاده شد.

بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه ۱۲ اسفند اعلام کردند که تجهیزات مبارزه با ویروس کرونا را به ارزش پنج میلیون یورو به ایران فرستاده‌اند. سازمان جهانی بهداشت نیز از اعزام یک تیم همراه با ۷٫۵ تن تجهیزات مبارزه با کرونا به ایران خبر داد.

وزارت خارجه بریتانیا روز دوشنبه گفت که تجهیزات ارسالی سه کشور اروپایی شامل لوازم آزمایشگاهی تست کرونا و اقلامی مانند دستکش است و آنها از طریق سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادها به حمایت خود از ایران ادامه خواهند داد.

همزمان حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در بریتانیا روز دوشنبه در توئیتی اعلام کرد که «اولین محموله هدایای انگلیس، فرانسه و آلمان برای مقابله با ویروس کرونا امشب وارد تهران می‌شود».

او افزود: «در کنار تلاش مهندسان و فن‌آوران ایرانی برای تامین نیازهای داخلی، هماهنگی با مقامات انگلیسی برای خرید برخی از اقلام مهم فوری پزشکی مقابله با کرونا از بازار این کشور نیز در جریان است».

سازمان جهانی بهداشت نیز روز دوشنبه گزارش داد که اقلامی مانند دستگاه‌های تنفس، کیت تست کرونا و ماسک به ارزش ۳۰۰ هزار دلار را همراه با یک هیات شش نفره به ایران فرستاده است.

این هیات و اقلام یاد شده قرار بود دوشنبه هفته گذشته به ایران برسد، اما توقف پروازها از کشورهای همسایه و عدم هماهنگی‌های لازم باعث تاخیر در این کار شد.

یک هواپیمای نظامی امارات روز دوشنبه این اقلام و هیات را به تهران رساند.

چین نیز هفته گذشته اعلام کرد که چند محموله تجهیزات پزشکی، کیت تشخیص کرونا و لوازم حفاظت از این ویروس را به ایران فرستاده است.

آمریکا نیز روز یکشنبه پیشنهاد کمک به ایران را مطرح کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه اعلام کرد این کشور آماده کمک به ایران برای مقابله با شیوع بیماری کرونا است و این کمک «منوط به درخواست» جمهوری اسلامی است.

او گفت که آمریکا مجرب‌ترین نهادهای پزشکی دنیا را در اختیار دارد.

در خود آمریکا ۸۸ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند و دو نفر از آنها فوت کرده است.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه پیشنهاد آمریکا را «ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌-روانی» خواند.

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ۱۵۰۱ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۶ نفر نیز جان باخته‌اند، اما گزارش‌های زیادی وجود دارد که شمار قربانیان در ایران را بسیار بیشتر از رقم رسمی برآورد کرده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه وضعیت شیوع کرونا در ایران، ایتالیا، کره جنوبی و ژاپن را «مایه بیشترین نگرانی» دانست.

تدروس ادهانون، مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل، می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان جدید اعلام شده در خارج از چین، تقریبا ۹ برابر مبتلایان جدید در خود چین بوده است.

او گفت می‌توان با تدابیر درست، جلوی شیوع ویروس را گرفت.

تاکنون بیش از ۹۰ هزار نفر در جهان به کرونا مبتلا شده و بیش از سه هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منابع: رویترز، سازمان جهانی بهداشت، شبکه‌های اجتماعی/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG