لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

خواهران ويليامز؛ باز هم بهتر از برادران برايان


سرنا ویلیامز
سرنا ویلیامز
هر نتيجه ای در فينال رقابت های انفرادی مردان ويمبلدون بين راجر فدرر و اندی ماری رقم بخورد، باز هم چهره برتر رقابت های امسال کسی نخواهد بود مگر خانم سرنا ويليامز از آمريکا.

او روز شنبه در رقابت های انفرادی به قهرمانی رسيد و پس از مختصری استراحت، در مسابقات دو نفره نيز به همراهی خواهرش توانست جام را نصيب خود کند.

چنين اتفاقی در مسابقات مردان، چيزی شبيه روياست. ستاره هايی مثل فدرر، نادال يا جوکوويچ، تاکنون هيچ توفيقی در رقابت های دو نفره گرنداسلم ها کسب نکرده اند و به همين خاطر، مدتهاست که ترجيح می دهند فقط در مسابقات انفرادی شرکت کنند.

علت اين مسئله غير از تفاوت های بارز فنی و تاکتيکی بين مسابقات انفرادی و دونفره، فشار سنگين مسابقات است و از دست رفتن قوای جسمانی. همچنين به هم ريختن تمرکز ورزشکاری که دائم بين بازی انفرادی و دو نفره در رفت و آمد است.

فعلاً تنها تنيس باز جهان که می تواند در يک دوره از گرنداسلم ها طی دو هفته، سيزده رقابت انفرادی و دونفره را برگزار کند و در تمام آنها به پيروزی برسد، سرنا ويليامز آمريکايی است.

سرنا چهاردهمين گردنداسلم انفرادی خود را در شرايطی برد که سال گذشته به خاطر مصدوميت پا و آمبولی ريوی، همچنين تاکيد برخی منتقدان بر سن و سالش، تا آستانه خداحافظی از دنيای تنيس پيش رفته بود.

او که در دور چهارم ويمبلدون پارسال حذف شده بود، امسال سخت ترين قرعه را داشت اما با پريدن از روی تمام موانع، برای پنجمين بار به قهرمانی رسيد.

سرنا همچنين به اتفاق خواهرش ونوس، برای پنجمين بار توانستند در رقابت های دو نفره ويمبلدون به قهرمانی برسند.

او اولين گرنداسلم خود را در هفده سالگی و ويمبلدون سال ۱۹۹۸ فتح کرد. يعنی زمانی که با مکس ميرنی از بلاروس فاتح مسابقات مختلط شد. اين زوج، همان سال در يواس اوپن هم اول شدند.

چهارده گرنداسلم انفرادی، سيزده جام در رقابت های دو نفره و دو تا هم مختلط. اين افتخارات در کنار موفقيت های ونوس ۳۲ ساله که ۱۰ سانتيمتر بلند قامت تر از سرينا است، کلکسيونی بی نظير را شکل داده.

ونوس در گرنداسلم ها به ۷ جام انفرادی، سيزده تا دوبل و دو جام مختلط دست يافته. با پايان بازی های ويمبلدون ۲۰۱۲، اين دو خواهر نابغه روی هم رفته ۵۰ تا جام گرنداسلم دارند!

آنها همچنين با اختلافی چشمگير نسبت به نفر سوم، پردرآمدترين زنان تنيس باز در تاريخ اين رشته ورزشی هستند.

کارنامه سرنا در ويمبلدون ۲۰۱۲

دور اول: باربورا استريکووا از جمهوری چک را ۲-۰ شکست داد.

دور دوم: با همين نتيجه از سد مليندا سزنيک مجارستانی گذشت.

دور سوم: در سخت ترين مسابقه، ۲-۱ بر ژنگ جيه (چين) غلبه کرد. او در ست سوم، ۹-۷ برنده شد.

دور چهارم: ياروسلاوا اشوه دووا از قزاقستان را ۲-۱ مغلوب کرد.

يک چهارم نهايی: پترا کويتووا مدافع عنوان قهرمانی از جمهوری چک را ۲-۰ شکست داد.

نيمه نهايی: ويکتوريا آزارنکا فاتح اوپن استراليا را هم ۲-۰ شکست داد.
فينال: اگنيسکا رادونسکا از لهستان را ۲-۱ مغلوب کرد و به عنوان قهرمانی دست يافت.

کارنامه خواهران ويليامز

دور اول: زوج گمنامی از اوکراين و صربستان را ۲-۰ شکست دادند.

دور دوم: در رقابتی دشوار، ۲-۱ مقابل ماريا کريلنکو و ناديا پترووا از روسيه به برتری رسيدند.

دور سوم: بتانی ماتک سندز از آمريکا و سانيا ميرزا از هندوستان را ۲-۰ شکست دادند.

دور چهارم: راکل جونز و ابيگل اسپيرس آمريکايی را به راحتی و با نتايج مشابه ۶-۱ از پيش رو برداشتند.

نيمه نهايی: باز هم رقبايی آمريکايی را پيش رو داشتند. ليزا رايموند و ليزل هوبر که آنها را نيز ۲-۱ مغلوب کردند.

فينال: مقابل لوسی هرادچکا و آندريا هلاواچکووا از جمهوری چک ۲-۰ برنده شدند.

موفقيت نسبی برادران برايان

تنيس زنان، خواهران مشهور متعددی دارد. غير از ويليامزها، خواهران رادونسکا و بوندارنکو هم هستند. در رده مردان نيز در حال حاضر چون مارکو جوکوويچ هنوز به جمع ۶۰۰ نفر برتر جهان هم نرسيده، مايک و باب برايان ۳۴ ساله همچنان مشهورترين برادران تنيس جهان محسوب می شوند.

آنها همچنين پرافتخارترين دوقلوهای تاريخ تنيس هستند. مايک تاکنون و پيش از ويمبلدون امسال، ۱۳ گرنداسلم دوبل و ميکس را نصيب خود کرده. باب هم ۱۸ جام.

آنها در مرحله نيمه نهايی رقابت های دونفره ويمبلدون ۲۰۱۲ به زوج جاناتان ماری از انگلستان و فردريک نيلسن دانمارکی باختند. نتيجه ای که از شگفتی های بزرگ امسال بود. اين شگفتی زمانی کامل شد که ماری و نيلسن، در فينال هم پيروز شده و به قهرمانی رسيدند.

در رقابت های ميکس، مايک به اتفاق هموطن ۳۸ ساله اش خانم ليزا رايموند بر تمام حريفان خود غلبه کرده و به فينال رسيدند.

اما باب و ليزل هوبر آمريکايی در نيمه نهايی مغلوب شدند تا دو برادر در فينال مقابل هم قرار نگيرند!

حالا اين فرصت برای مايک و رايموند وجود دارد که مقابل لئاندر پائس از هندوستان و النا وسنينا از روسيه، هم انتقام هموطنان خود را بگيرند و هم اينکه مايک، شکست برادرش را جبران کند.

تحقق اين نکات، چندان هم ساده نيست. زيرا لئاندر پائس که صدرنشين رقابت های دوبل جهان است، تاکنون ۱۳ گرنداسلم دونفره و مختلط را فتح کرده.

نتيجه اين بازی نيز هرچه که باشد، کارنامه مشهورترين خواهران دنيای تنيس در ويمبلدون ۲۰۱۲، به مراتب بهتر از مشهورترين برادران دنيای تنيس بوده است.
XS
SM
MD
LG