لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

افزایش بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۵


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود با عنوان «آمار بدهی بین‌المللی» گزارش داده است که بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال قبل از آن حدود ۸۸۱ میلیون دلار افزایش یافته و به رقم شش میلیارد و ۳۳۲ میلیون دلار رسیده است.

این گزارش که در سایت رسمی این نهاد بین‌المللی منتشر شده است، می‌افزاید که بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۰۵ (زمانی که محمود احمدی‌نژاد سکان ریاست جمهوری ایران را در دست گرفت)، بیش از ۲۱.۵ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۷ میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار کاهش یافت.

اما بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال قبل از آن به صورت ناگهانی حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافت و این روند کاهشی تا سال ۲۰۱۴ ادامه یافت.

گزارش بانک جهانی می‌گوید که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ایران دو میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار بدهی خارجی بلندمدت و دو میلیارد و ۱۹ میلیون دلار بدهی خارجی کوتاه مدت داشته است.

این گزارش همچنین می‌افزاید که ایران در سال گذشته ۹۸ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار صادرات نفتی، کالا و خدمات داشته و میزان واردات کشور نیز کمی بیش از ۸۳ میلیارد دلار بوده است.

صادرات ایران در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۵۶ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده است که نشان می‌دهد در دوران تحریم‌ها این رقم به شدت کاهش یافته است. واردات ایران نیز در همین سال بیش از ۹۸ میلیارد دلار بود.

در بخش دیگری از گزارش بانک جهانی به آمارهای درآمد ناخالص ملی ایران نیز اشاره شده است. این شاخص در سال ۲۰۱۱، یعنی قبل از تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران بیش از ۵۹۲ میلیارد دلار بود، در حالی که در سال ۲۰۱۴ به حدود ۴۲۶ میلیارد دلار سقوط کرد.

بانک جهانی آمار درآمد ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۵ را قید نکرده است. این شاخص شامل تولید ناخالص داخلی به علاوه درآمدهای ایرانیان شاغل در خارج منهای درآمد خارجیان ساکن در ایران است.

XS
SM
MD
LG