لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

حذف رتبه ایران در فدراسیون جهانی شطرنج


فدراسیون ایران از بهمن ۱۳۹۵ و به دلیل میزبانی رقابت‌های زنان جهان در تهران به فیده بدهکار بود.
فدراسیون ایران از بهمن ۱۳۹۵ و به دلیل میزبانی رقابت‌های زنان جهان در تهران به فیده بدهکار بود.

فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) به دلیل عدم انجام تعهدات، نام ایران را از رنکینگ جهانی این رشته ورزشی خارج کرده است.

فدراسیون ایران از بهمن ۱۳۹۵ و به دلیل میزبانی رقابت‌های زنان جهان در تهران به فیده بدهکار بود.

تهدید به تعلیق در چند نوبت صورت گرفت و ایران نیز تاکید می‌کرد که مذاکرات برای تقسیط بدهی، رضایت‌بخش بوده است.

آخرین رقم پرداختی فدراسیون شطرنج ایران ۶۰ هزار دلار بود و پس از آن اقدامی برای تسویه کامل صورت نگرفت. ۱۲۰ هزار دلار از بدهی ایران باقی ماند و مهلت فدراسیون جهانی نیز به پایان رسید.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است: «فیده، شطرنج ایران را تعلیق و نامش را از رنکینگ جهانی خارج کرد تا نشان دهد در این خصوص شوخی ندارد».

بنابر این گزارش، مذاکرات فدراسیون ایران با حامی مالی که قرار بود این بدهی را بپردازد، تاکنون موفقیت‌آمیز نبوده و تا زمانی که پولی به فدراسیون جهانی پرداخت نشود، تعلیق ایران ادامه خواهد داشت.

پیشتر مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش ‌گفته بود میزبانی مسابقات جهانی شطرنج در ایران از اثرات برجام است.

این وزارتخانه تفاهم‌نامه میزبانی را با فدراسیون جهانی امضا کرده بود اما حاضر به تامین رقم بدهی نشد. ایران موظف بود اسفند پارسال این رقم را به طور کامل تسویه کند.

آنچه «میزبانی آبرومندانه» رقابت‌های جهانی عنوان شده بود، به زعم رسانه‌های ورزشی با توجه به شانه خالی کردن از بار تعهدات، تبدیل به آبروریزی بین‌المللی شده است.

در جریان برگزاری مسابقات جهانی شطرنج زنان در ایران، محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا این میزبانی را «ثبت رکوردی از توانمندی ایران» برای برگزاری مهم‌ترین رقابت‌های جهانی عنوان کرده بود.

با وجود انتشار خبر در رسانه‌های رسمی ایران، فدراسیون شطرنج و وزارت ورزش جمهوری اسلامی ایران تاکنون واکنشی به تعلیق فعالیت‌های شطرنج ایران در عرصه بین‌المللی نشان نداده‌اند.

در رده‌بندی کشورهای عضو فیده، ایران در جایگاه سی و دوم بود اما حالا با مراجعه به این رتبه‌بندی، در بین ۱۵۵ کشوری که حضور دارند، نام ایران دیده نمی‌شود. رتبه ایران هم نصیب اسلوونی شده است.

XS
SM
MD
LG