لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

صعود رویایی فرانسه به جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴


نمایی از بازی رفت فرانسه در برابر اوکراین
نمایی از بازی رفت فرانسه در برابر اوکراین
دور مقدماتی جام جهانی فوتبال در منطقه اروپا به پايان رسيد و چهار تيم فرانسه، پرتغال، کرواسی و يونان هم مسافر جام جهانی برزيل شدند. پرونده مسابقات مقدماتی در قاره آفريقا نيز با صعود الجزاير و غنا بسته شد.

به اين ترتيب تعداد تيم‌های راه‌يافته به جام بيستم به ۳۰ کشور افزايش يافت. چهارشنبه و پنچشنبه دو تيم پايانی انتخاب می‌شوند تا پرونده رقابت‌های مقدماتی بسته شود. دو تيمی که فقط روی کاغذ نامشخص هستند، زيرا اروگوئه در اردن ۵-۰ اين تيم را برده و مکزيک هم در بازی رفت، ۵-۱ بر نيوزلند غلبه کرده.

پيش از اين صعود تيم‌های ملی ژاپن، ايران، کره جنوبی، استراليا، هلند، ايتاليا، اسپانيا، انگليس، روسيه، بوسنی و هرزگوين، آلمان، سوئيس، بلژيک، آمريکا، کاستاريکا، هندوراس، آرژانتين، شيلی، کلمبيا، اکوادور، نيجريه، ساحل عاج و کامرون به جام جهانی ۲۰۱۴ مسجل شده. حضور برزيل هم به عنوان ميزبان مسابقات از ابتدا قطعيت داشت. ششم دسامبر - پانزدهم آذر- قرعه‌کشی مرحله نهايی برگزار خواهد شد.

در جمع شش تيمی که سه‌شنبه شب جواز حضور در جام جهانی را دريافت کردند، موفقيت فرانسه طعم ديگری داشت. آنها ديدار رفت را در اوکراين با دو گل واگذار کردند و با توجه به استحکام و سختکوشی بازيکنان اوکراين، اين نتيجه را می‌شد اندوخته‌ای مطمئن قلمداد کرد. خصوصاً که فرانسوی‌ها سوابقی نيز از ناکامی‌های تحقيرآميز در راهيابی به جام جهانی دارند. اما اين بار، شاگردان ديديه دشان توانستند شکست ۲-۰ در کی‌يف را با پيروزی ۳-۰ در پاريس جبران کنند و به عنوان سی‌امين تيم راهی برزيل شوند.

ابتدا مامادو ساکو موفق شد دروازه اوکراين را باز کند، او در ليورپول عضويت دارد. سپس کريم بنزما گل دوم را زد. در ادامه، اوکراين ۱۰ نفره شد و فرانسه در دقيقه ۷۲ با گل به خودی حريف به گل سوم رسيد تا صعودی به ياد ماندنی را رقم بزند.

ديدار جذاب پرتغال و سوئد در استکهلم که دوئل مستقيم زلاتان ابراهيموويچ و کريستيانو رونالدو بود نيز به سود رونالدو به پايان رسيد. اين دو پنج گل زدند که سهم ستاره پرتغالی سه گل بود. به اين ترتيب پرتغال با هت تريک رونالدو مسافر جام جهانی شد و سوئد مانند بقيه تيم‌های شمال اروپا، بخت حضور در جام بيستم را از کف داد.

کرواسی در زاگرب ميزبان ايسلند بود. ديدار رفت دو تيم به ميزبانی ايسلند با تساوی بدون گل به پايان رسيده بود. بازی برگشت دو بر صفر به سود کرواسی خاتمه يافت. ماريو مانزوکيچ و داريو سرنا برای کرواسی گلزنی کردند تا تيم سوم جام جهانی ۱۹۹۸ نيز راهی برزيل شود.

رومانی در حالی از يونان ميزبانی می‌کرد که در بازی رفت و در يونان با نتيجه سه بر يک مغلوب شده بود و در اين ديدار حداقل به دو گل نياز داشت. اما اين ديدار در نهايت با تساوی يک بر يک به پايان رسيد. ميتروگلو برای يونان گلزنی کرد و توروسيديس با گل به خودی بازی را به تساوی کشاند تا يونان برای سومين بار راهی جام جهانی شود.

در قاره آفريقا الجزاير ميزبان بورکينافاسو بود. ديدار رفت به ميزبانی بورکينافاسو با برتری سه بر دو اين تيم به پايان رسيده بود. بازی برگشت با نتيجه يک بر صفر به سود الجزاير به پايان رسيد. تک گل اين ديدار را مجيد بوگرا عضو باشگاه لخيای قطر به ثمر رساند. به اين ترتيب الجزاير با قانون گل زده در خانه حريف برای چهارمين بار به جام جهانی صعود کرد.

مصر هم در حالی از غنا پذيرايی می‌کرد که به دليل باخت شش بر يک در ديدار رفت، چندان اميدی به صعود نداشت. اين ديدار با نتيجه دو بر يک به سود مصر به پايان رسيد و غنايی‌ها در مجموع با نتيجه هفت بر سه مصر را حذف کردند.

سه‌شنبه شب ديدارهای دوستانه‌ای نيز در نقاط مختلف جهان برگزار شد. انگليس در لندن ميزبان آلمان بود که اين مسابقه با نتيجه يک بر صفر به سود آلمان به پايان رسيد. تک گل اين ديدار را مرته ساکر در به ثمر رساند تا پس از ناکامی شاگردان روی هاجسون مقابل شيلی، اين تيم دومين شکست خانگی پياپی را نيز متحمل شود.

بلژيک هم در بروکسل ميزبان ژاپن بود که اين مسابقه با نتيجه ۳ بر ۲ به سود قهرمان آسيا خاتمه يافت. بازی اتريش و ‌آمريکا با نتيجه يک بر صفر به سود اتريش رقم خورد. لهستان و جمهوری ايرلند نيز به مصاف هم رفتند که اين ديدار با تساوی بدون گل خاتمه يافت.

هلند در آمستردام ميزبان کلمبيا بود که اين بازی با تساوی بدون گل به پايان رسيد. در يک ديدار دوستانه ديگر هم که بين آفريقای جنوبی ۲۰۱۰ و اسپانيا در ژوهانسبورگ برگزار شد، آفريقای جنوبی توانست با گل پارکر بر قهرمان جهان غلبه کند. اسپانيا در ديدار قبلی نيز به سختی و با نتيجه ۲-۱ از سد تيم گينه استوايی گذشته بود.
XS
SM
MD
LG