لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

یک زندانی دیگر «ایکس» در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شود


یکی از زندان‌های اسرائیل.
یکی از زندان‌های اسرائیل.
چند ماه پس از تاييد درستی خبر مرگ يک جاسوس موساد در زندان اسرائيل که به اتهام اقدام عليه امنيت اين کشور زندانی شده بود، از زندانی بودن يک عضو ديگر تشکيلات امنيتی اين کشور در زندان، همزمان با زندانی بودن جاسوس پيشين، خبر داده شد.

روزنامه يديعوت آخرونوت روز سه شنبه، هجدهم تير، با انتشار اين گزارش نوشت که اين فرد ديگر که از او هم مانند زندانی امنيتی پيشين با عنوان «زندانی ايکس» نام برده می شود، عضو تشکيلات امنيتی کشور بود.

روزنامه يديعوت آخرونوت می گويد، از مدتی قبل به اين راز پی برده و در چارچوب تلاش برای انتشار اين خبر، به دستگاه قضايی اين کشور مراجعه کرده بود.

اداره سانسور و مميزی اسرائيل سرانجام بامداد روز سه شنبه برخی محدوديت‌ها را در مورد انتشار اصل اين خبر از سوی يديعوت آخرونوت برطرف کرد اما هنوز جزييات زيادی درباره هويت و دلايل بازداشت اين فرد اعلام نشده است.

تنها گفته شد که فرد ياد شده با عنوان «زندانی ايکس»، يک اسرائيلی است که کار امنيتی کرده است. در همين حال، يهوديان خارجی نيز که گذرنامه اسرائيلی می‌گيرند، شهروند اسرائيل ناميده می‌شوند.

به گزارش يديعوت آخرونوت، زندانی‌ای که وجودش در سال ۲۰۱۰ به تازگی تاييد شده در زندان «ايالون» در شهر رمله، همان بازداشتگاهی نگاهداری می‌شد که بن زيگير جاسوس استراليايی موساد در آن خود را بر اثر فشارهای روحی شديد با ملافه دار زد.

يديعوت آخرونوت شرايط بازداشت زندانی ناشناس تازه اعلام شده را «شبيه» همان شرايطی دانست که بن زيگير در آن نگاهداری می‌شد.

يديعوت آخرونوت می‌گويد که اين موضوعات محرمانه در جريان بررسی برخی از اسناد و مدارک مربوط به مرگ بن زيگير بر ملا شد.

به گزارش اين روزنامه، اين مطالب از سوی وکيل مدافعی که وکالت بن زيگير را بر عهده داشت، بيان شده بود.

يديعوت آخرونوت همچنين می‌گويد، بررسی اسناد مربوط به مرگ بن زيگير نشان می‌داد که زندانبانان در نگاهداری از اين جاسوس زندانی شده تدابير کافی به عمل نياوردند؛ دوربين نگاهبانی سلول او مرتب کار نمی‌کرد و پنج مامور اتاق نظارت بر سلول بن زيگير، هميشه آنجا نبودند.

ايگال عامير دانشجوی رشته حقوق که اسحاق رابين نخست وزير اسرائيل را در پاييز ۱۹۹۵ به قتل رساند، پيشتر در همين سلول نگاهداری شده بود.

بن زيگير در روز پانزدهم دسامبر ۲۰۱۰ کمتر از يکسال پس از زندانی شدن، خود را با ملافه در توالت سلولی که در آن در انزوا نگاهداری می‌شد، دار زده بود.

ماجرای مرگ بن زيگير اواخر سال ۲۰۱۲ افشا شد و اسرائيل آن را تاييد کرد. جسد او اندکی پس از مرگ به خانواده‌اش در استراليا تحويل و در آنجا به خاک سپرده شد. خانواده او که از يهوديان متنفذ دراستراليا هستند، از آن زمان درباره مرگ پسر خود سکوت کرده‌اند.

رسانه های اسرائيل، استراليا و جهان در ماه‌های گذشته مطالب متعددی در مورد ماموريت‌های جاسوسی بن زيگير منتشر کرده و از جمله در برخی از گزارش‌ها ادعا شد که او در ميان تيم‌های موساد بوده که برای ضربه زدن به برنامه هسته‌ای ايران فعال شده بود.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های اسرائيل و استراليا اين ادعا نيز مطرح شده بود که بن زيگير با بهره‌گيری از گذرنامه‌های خارجی خود به ايران نيز رخنه کرده بود.

دولت استراليا تلاش بن زيگير به چند بار دريافت گذرنامه با هويت‌های مختلف را تاييد کرده بود.

در حالی که يديعوت آخرونوت فعلا مطلبی در باره هويت و دلايل بازداشت زندانی ديگر ناشناس بازداشتگاه ايالون منتشر نکرده است، بر اساس سوابق، انتظار می‌رود بزودی موجی از گمانه زنی‌های رسانه‌ای در اسرائيل و جهان در اين خصوص منتشر شود.

در همين حال، از نخستين گزارش روزنامه يديعوت آخرونوت نمی‌توان استنباط کرد که سرنوشت زندانی تازه اعلام شده، چه شده است.

رسانه‌های اسرائيل نوشته‌اند که مرگ بن زيگير و ماجرای جديد نشان می‌دهد، اسرائيل زندانی‌های امنيتی مهم خود را که عضو نهادهای جاسوسی و تشکيلات امنيتی خود بوده‌اند، و ممکن است برخی از زندانی‌های ديگر را که مهم می‌دانسته است، با عنوان «زندانی ايکس» بازداشت می‌کند.

خانم زهاوا گال اون رهبر حزب چپگرای مرتس روز سه شنبه گفت از رفتار مسئولان امنيتی بايد ابراز انزجار کرد و آنها را وادار به تغيير اين رفتار نمود.

خانم ميری رگب رييس کميسيون امنيت در مجلس اسرائيل نيز روز سه شنبه گفت مسئولان امنيتی کشور را به اين کميسيون احضار می‌کند.

نخمان شای عضو مجلس اسرائيل نيز گفته است هر زندانی حق دارد از حقوق خود برخوردار باشد و بايد وضع کنونی که دست مسئولان امنيتی را در اين رفتارها باز گذاشته، تغيير داد.
XS
SM
MD
LG