لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

«تشدید حملات هوایی» ائتلاف عربی به رهبری عربستان در یمن


ساکنان شهرهای یمن روز سه‌شنبه گفته‌اند که حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به مواضع شیعیان حوثی تشدید شده است.

پس از چند هفته کاهش محسوس در حملات هوایی و درگیری‌های نظامی، به نظر می‌رسد دلیل تشدید حملات تنش دیپلماتیک روزهای اخیر بین ایران و عربستان سعودی است.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد اهداف نظامی حوثی‌ها در صنعا پایتخت یمن، بندر حدیده و شهر تعز در جنوب غربی کشور، که دو طرف بر سر تصرف آن می‌جنگند، مورد حمله هواپیماهای عربستان سعودی قرار گرفته است.

ساکنان می‌گویند که یک آسایشگاه مخصوص نابینایان و ساختمان اتاق بازرگانی یمن نیز هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند ولی این حملات تلفاتی نداشته است.

در خطوط مقدم جبهه نیز که از ۱۵ دسامبر و همزمان با مذاکرات با میانجیگری سازمان ملل متحد آتش بس برقرار شده بود، توپ و موشک باران متقابل از روز سه‌شنبه آغاز شده است.

ساکنان شهر مارب نیز می‌گویند نیروهای حوثی با موشک‌های کاتیوشا به این شهر حمله کرده‌اند. از تابستان ۲۰۱۵ که نیروهای وفادار به دولت سابق یمن و نظامیان ائتلاف کشورهای عربی این شهر را باز پس گرفتند این اولین حمله حوثی‌ها به شهر مارب است.

نیروهای حوثی به مواضع شبه نظامیان وابسته به حکومت در استان حجه واقع در شمال غرب و استان لحج در جنوب یمن حمله کرده و مناطقی را که نیروهای ائتلاف کشورهای عربی تصرف کرده بودند، بازپس گرفته‌اند.

پزشکان در استان حجه می‌گویند حداقل ۲۰ تن از شبه نظامیان حوثی در این نبرد‌ها کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید حکومت عربستان سعودی روز شنبه پایان آتش بس موقت را اعلام کرد که با وجود نقض مکرر آن طی هفته‌های اخیر تا حد زیادی درگیری‌ها را کاهش داده بود.

عربستان روز شنبه یک روحانی شیعه مخالف حکومت را به جرم «تروریسم» اعدام کرد. در اعتراض به این اقدام گروهی در تهران به سفارت عربستان حمله کردند. مجموع این رویداد‌ها باعث شد که روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به شدت تیره شود.

از زمان مداخله ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در ماه مارس ۲۰۱۵ حدود شش هزار نفر در یمن کشته شده که حدود نیمی از آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. تداوم جنگ، فقر و شیوع بیماری در یمن، وضعیت فقیر‌ترین کشور منطقه را تشدید کرده است.

همزمان به گفته یک منبع دولتی، روز سه شنبه چند مقام ارشد حکومت از جمله فرمانداران عدن و لحج از یک بمبگذاری انتحاری جان سالم به در بردند ولی در جریان زدوخوردهای پس از این حادثه سه نفر از محافظان او کشته شدند.

نیروهای وفادار به حکومت یمن و حامیان آن‌ها در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی بخش اعظم نیروی خود را به بازپس گیری صنعا از نیروهای حوثی اختصاص داده‌اند و در نتیجه در شهرهای دیگر از جمله بندر عدن یک خلاء امنیتی به وجود آمده است.

روز شش دسامبر نیز فرماندار قبلی عدن بر اثر بمبی که در یک خودرو کار گذاشته شده بود به قتل رسید. شاخه گروه «خلافت اسلامی» در یمن که اخیرا اعلام موجودیت کرده مسئولیت آن حمله را پذیرفت.

به گفته منابع حکومتی در عدن، نیروهای انتظامی از روز سه‌شنبه در این شهر حکومت نظامی اعلام کرده و حداقل ۷۰ نفر مظنون به همکاری با گروه «خلافت اسلامی» را دستگیر کرده‌اند.

نیروهای وفادار به حکومت یمن و حامیان آن‌ها در ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در تابستان بندر عدن را از نیروهای حوثی بازپس گرفتند. ولی هنوز هم گروه‌های تندرو اسلام گرا و سایر دسته‌های مسلح در این شهر حضور فعالی دارند و حکومت نتوانسته است موقعیت خود را تثبیت کند.

XS
SM
MD
LG