لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

دستیار ویژه روحانی: نیاز به مجلس اعتدال‌گرا و «همراه دولت» داریم


علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران.
علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهوری ایران.

دستیار ویژه رییس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌ها می‌گوید که «شرایط، ایده‌آل نیست» و برای استقرار گفتمان اعتدال و از بین رفتن سیاستِ به گفته او «حذف و تنگ نظری و تک محوری»، نیاز به مجلس اعتدال گرا و «همراه دولت» است.

علی یونسی روز پنج شنبه ۲۴ مهر گفت: «باید گفت شرایط ایداه آل نیست چرا که عدم موفقیت آقای روحانی عدم موفقیت هاشمی، خاتمی و همه اعتدال گرایان و اصلاح طلبان است».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، وی افزود: «ما جهت استقرار گفتمان اعتدال و از بین رفتن سیاست حذف و تنگ نظری و تک محوری و افتادن کشور در مسیر توسعه نیاز به مجلس اعتدال گرا و همراه دولت داریم».

آقای یونسی می‌گوید که «متاسفانه رقبا ساکت ننشسته و در بسیاری از موارد کارشکنی می‌کنند».

از ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی در مرداد پارسال، روابط مجلس و دولت ایران دستخوش تنش‌هایی بوده است. مجلس ایران در ابتدای شکل‌گیری دولت به سه وزیر معرفی شده از سوی آقای روحانی رای نداد و ۲۹ مرداد امسال نیز رضا فرجی دانا، وزیر علوم را استیضاح و برکنار کرد.

نمایندگان مجلس تاکنون به شش وزیر کابینه حسن روحانی کارت زرد داده‌اند. از سوی دیگر نمایندگان مشهور به طیف «جبهه پایداری» در نطق‌های میان دستور خود در مجلس حملات زیادی را متوجه دولت کرده‌اند.

انتخابات مجلس دهم ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود.

در هفته‌های گذشته اخباری از برنامه‌ریزی گروه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب برای این انتخابات منتشر شد.

حسین مرعشی، عضو حزب کارگزاران، روز ۲۳ شهریور از برگزاری جلساتی در شورای مشورتی سید محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران، برای انتخابات آینده مجلس خبر داد و گفت که حزب کارگزاران در قالب اتحاد با اصلاح‌طلبان و با محوریت آقای خاتمی در انتخابات حضور پیدا خواهد کرد.

همچنین روز ۱۹ مهر همایشی با عنوان همایش اصولگرایان با سخنرانی محمد تقی مصباح یزدی و حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی اصولگرا برگزار شد.

آقای یونسی که در جمع اصلاح طلبان استان کردستان سخن می‌گفت، همچنین تاکید کرد که ریس جمهوری ایران پیگیر اجرایی شدن بیانیه ده ماده‌ای اقوام است.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تاکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرد.

تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها و انتصاب نیروهای «شایسته محلی» در پست‌های مدیریتی از جمله وعده‌های آقای روحانی در این بیانیه بود.

علی یونسی که روز ۹ مهر ۱۳۹۲ به عنوان دستیار ویژه رییس ‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی منصوب شد، پیش از این از مذاکرات خود با وزرا برای انتصاب اهل تسنن در سمت‌های دولتی خبر داده بود.

این در حالی است که براساس گزارش‌ها، تاکنون تنها عماد حسینی، از نمایندگان اهل تسنن مجلس هشتم، به عنوان معاون وزیر نفت منصوب شده است.

XS
SM
MD
LG