لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

وزیر نفت ایران: جنگ در عراق صادرات گاز به این کشور را به تاخیر انداخت


وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که به خاطر «جنگ» در عراق،صادرات گاز به این کشور به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه ۱۹ شهریورماه از به تاخیر افتادن مجدد صادرات گاز ایران به عراق خبر داد و گفت که «هم اکنون آن منطقه دست نیروهای گروه تروریستی داعش است».

آغاز صادرات گاز ایران به عراق قرار بود که از طریق احداث خط لوله ۱۰۰ کیلومتری که چارمله استان ایلام را به نفت‌شهر در مرز ایران و عراق متصل می‌کند، انجام شود، اما تا اول خردادماه بنا به گفته مقامات ایران، ۷۵ درصد این خط لوله تکمیل شده بود و بخش عراق خط لوله نیز در حال توسعه بود.

این برای چندمین بار است که ایران می‌گوید صادرات گاز به عراق را به تاخیر می‌اندازد.

مذاکرات پیرامون صادرات گاز به عراق در اواخر دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به نتیجه رسید و «تفاهمنامه» آن در سال ۹۱ به امضا رسید و عملیات احداث خطوط لوله آغاز شد. سپس مقامات دو کشور اولین «قرارداد» صادرات گاز طبیعی ایران به عراق را ۳۰ تیر ۱۳۹۲ امضا کردند و اعلام شد که فروردین ۹۳ گاز ایران تحویل عراق خواهد شد.

بعد از این ماجرا، علی ماجدی معاون بین‌الملل وزیر نفت در ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام کرد که «هم اکنون امکان صادرات گاز به عراق وجود ندارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی گفت که خط لوله انتقال گاز هنوز تکمیل نشده است و صادرات گاز به عراق از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد.

اکنون آقای زنگنه در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که «نابسامانی‌های عراق، صادرات گاز طبیعی ایران به این کشور را به تاخیر می‌اندازد».

اشاره زنگنه به منطقه‌ای که در اختیار گروه خودخوانده گروه «خلافت اسلامی» است، در استان دیاله عراق واقع شده است. بخش عراقی این خط لوله از مرز نفت شهر در مسیر استان دیاله کشیده می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با پوشش گفته‌های زنگنه در روز چهارشنبه گزارش داد کارگران احداث خط لوله بخش عراقی این پروژه که اکثرا ایرانی بودند، تاکنون چندین بار توسط ستیزه جویان افراطی هدف حمله قرار گرفته‌اند، موضوعی که باعث اختلال در توسعه این پروژه شده است.

اولین حمله به کارگران ایرانی که حتی قبل از تصرف بخش‌هایی از عراق توسط ستیزه جویان خلافت اسلامی (داعش سابق) انجام شد، آذرماه پارسال اتفاق افتاد.

خبرگزاری ایسنا ۲۲ آذر ۹۲ از قول حسن دانایی فر سفیر ایران در عراق گزارش داد که در این حمله حدود ۲۰ کارگر ایرانی و پنج عراقی کشته شدند.

با این حال‌‌ همان زمان آقای دانایی فر تاکید کرد که «فعالیت شرکت ایرانی برای ساخت خط لوله گاز در عراق ادامه می‌یابد».

ایران و عراق همچنین به موازات خط لوله اول، مذاکراتی را برای صادرات گاز از طریق خط لوله دوم آغاز کرده بودند که قرار است از اهواز تا بصره ادامه داشته باشد.

در مجموع قرار بود ایران روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق تحویل دهد، با این حال سرنوشت هر دو خط لوله هم اکنون در ابهام است و آقای زنگنه نیز در توضیحات خود اشاره نکرد که آغاز صادرات گاز ایران به عراق در چه تاریخی انجام می‌شود.

ایران هم اکنون روزانه کمی بیش از ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند و مقدار کمی نیز در ازای دریافت برق، صادرات گاز به ارمنستان دارد.

XS
SM
MD
LG