لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

ظریف: امارات وارد مرحله «برخورد غیرقابل قبول» با ایران شده است


وزیر خارجه ایران می‌گوید تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی هم نقل مکان کردند.
وزیر خارجه ایران می‌گوید تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی هم نقل مکان کردند.

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید دولت امارات متحده عربی با وجود روابط گسترده اقتصادی که با ایران داشت «به دلیل اشتباه‌های سیاسی و راهبردی مسئولان آن وارد یک مرحله برخورد غیرقابل قبول» با جمهوری اسلامی ایران شده است.

محمد جواد ظریف روز دوشنبه هشتم دی در جلسه علنی مجلس ایران در پاسخ به سوال جمشید جعفرپور نماینده لارستان مبنی بر «علت بی‌توجهی به حقوق بازرگانان و صرافان ایرانی شاغل به کار در امارات» گفت به همین دلیل شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد که راهکارهای جایگزین درمورد این رفتار امارات ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: «راهکاری که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اقدامات معمول دیپلماتیک انجام داد، ایجاد روزنه‌های لازم برای روابط اقتصادی است که این راه‌ها ایجاد کشورهای جایگزین و روش‌های جایگزین است تا بتوانیم بدون نگرانی از اقدامات دولت امارات کار خود را در روابط اقتصادی انجام دهیم».

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش اظهارات آقای ظریف می‌نویسد که بسیاری از بازرگانان ایرانی از امارات به عمان و قطر نقل مکان کرده‌اند و امارات که به طور سنتی بزرگترین صادرکننده کالا به ایران بود، اکنون جایگاه خود را به چین داده است.

وزیر خارجه ایران می‌گوید تعدادی از بازرگانان و صرافان ایرانی در امارات متحده دچار مشکل شدند و تعداد زیادی هم نقل مکان کردند که ما تسهیلات لازم را برای آنها ایجاد کردیم که به کشورهای دیگر که با جمهوری اسلامی ایران رابطه بهتری دارند نقل مکان کنند که این کار انجام شده است، یعنی کشورهایی که رابطه بهتری با ایران داشته و «دیدگاه واقع‌بینانه‌تری نسبت به تحولات منطقه» دارند.

بر اساس آمارهای رسمی گمرکی، صادرات امارات به ایران در ۹ ماه امسال با ۲۹ درصد کاهش به زیر پنج میلیارد دلار رسیده است. برخلاف واردات، صادرات ایران به امارات در ۹ ماه امسال حدود ۱۱ درصد افزایش یافته و از پنج میلیارد دلار فراتر رفته است. امارات هم اکنون سومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بعد از عراق و چین است. امارات قبلا دومین جایگاه را داشت.

امارات هم اکنون بعد از چین دومین صادرکننده کالا به ایران است. البته واردات ایران از این کشور، کالاهای دیگر کشورها است. بخشی از صادرات ایران نیز از طریق بازارهای امارات به دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

برخلاف واردات، صادرات ایران به امارات در ۹ ماه امسال حدود ۱۱ درصد افزایش یافته و از پنج میلیارد دلار فراتر رفته است. امارات هم اکنون سومین مقصد کالاهای صادراتی ایران بعد از عراق و چین است. امارات قبلا دومین جایگاه را داشت.

در این میان واردات ایران از عمان طی ۹ ماه امسال تقریبا سه برابر شده و به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است. صادرات ایران به عمان نیز با ۱۰ برابر افزایش به ۵۹۲ میلیون دلار رسیده است.

قطر نقش چندانی در صادرات کالا به ایران ندارد، اما صادرات ایران به قطر در بازه زمانی یاد شده تقریبا دو برابر شده و به ۱۸۵ میلیون دلار رسیده است.

با وجود بازارها و بنادر عظیم امارات خصوصا دوبی و حجم چشمگیر بازرگانی دوجانبه با ایران، به نظر نمی‌رسد قطر و عمان بتوانند به سادگی جای امارات را بگیرند.

تنها بازرگانان نیستند که از امارات به قطر و عمان نقل مکان می‌کنند. سفارت ایران در عمان از افزایش «بی‌سابقه» مهاجرت ایرانی‌های بی‌بضاعت و جویای کار به کشور عمان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سفارت ایران در مسقط با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به افزایش جذابیت مسافرت به کشور عمان و به دنبال آن فراهم شدن بسترهای سوداگری و کلاهبرداری هشدار داد.

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تیرماه امسال از متلاشی شدن «شبکه غیرقانونی انتقال پول به سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در دبی خبر داد.

سیگال مندلکر اعلام کرد که صرافی‌های ایرانی با استفاده از نظام مالی امارات پول را از ایران خارج کرده و آن را به دلار آمریکا تبدیل می‌کردند.

آن طور که در گزارش خبرگزاری رویترز آمده است، این دلارها سپس «برای گروه‌های تحت‌الحمایه ایران در منطقه» مصرف می‌شد.

منابع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آسوشیتدپرس، سایت گمرک ایران، رویترز/د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG