لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

نماينده زرتشتيان: تجاوز به حقوق ما، کاری عادی شده است


هنوز آمار رسمی از تعداد زرتشتیان در ایران وجود ندارد.
هنوز آمار رسمی از تعداد زرتشتیان در ایران وجود ندارد.

نماينده زرتشتيان در مجلس می گويد:«افرادی پيدا شده اند که تجاوز به حريم، دارايی و املاک زرتشتيان برای آنها کاری عادی است.»


کوروش نيکنام که در روزهای اخير به يزد سفر کرده است در گفت و گويی با روزنامه محلی «خاتم يزد» از هجوم « زمين خواران » به املاک زرتشتيان در يزد، تفت و روستاهای زرتشتی نشين اين منطقه که مرکز معنوی زرتشتيان نيز هست خبر داده است .


تجاوز به املاک زرتشتيان


به گفته آقای نيکنام، «برخی زمين خواران با درست کردن قولنامه های جعلی، زمين های اقليت زرتشتی را به تصاحب خود در آورده و بعد آن را به فروش می رسانند.»


رييس فراکسيون اقليت های مذهبی در مجلس همچنين گفته که به رغم مراجعه و گلايه خود و زرتشتيان به مسئولان، زمين خواری در يزد با افزايش چشمگيری در حال رشد است.


وی تاکيد کرده که به نمايندگی از زرتشتيان از شورای تامين استان مي خواهد که جلو افزايش زمين خواری گرفته شود .


آقای نیکنام با اشاره به اينکه زرتشتيان در گذشته و بنا به گفته پيامبرشان در رابطه با خريد زمين و آبادی آن، اقدام به خريد زمين های زيادی در يزد کردند و اکثر سرمايه هايشان را روی زمين گذاشتند تا آبادش کنند، با انتقاد از وضعیت پيش آمده درباره زرتشتيان گفته که « اکنون که زمين در يزد به طور ناگهانی ارزش پيدا کرده است تعداد زمين خواران نيز هر لحظه بيشتر می شود.»



به گفته آقای نيکنام، «برخی زمين خواران با درست کردن قولنامه های جعلی، زمين های اقليت زرتشتی را به تصاحب خود در آورده و بعد آن را به فروش می رسانند.»

آقای نيکنام همچنين با انتقاد از سخنان شهردار يزد درباره پارک مارکار در اين شهر گفته است: طبق تعهدی که با شهرداری يزد در سال ۷۵ امضاء شده، زمين هايی که نزديک به ۴۰۰ ميليون تومان قيمت دارد را در اختيار شهرداری يزد قرار داده، به اين شرط که نام خير بر روی زمين باشد، اما شهردار يزد در گفت وگو با رسانه ها تنها نام پارک بزرگ شهر را به زبان مي آورد، در صورتی که هزينه اصلی پارک از فروش زمين های مارکار به دست آمده است.


‏وی با اشاره به اينکه حرمت خيرانديشی ديگران را بايد به جا آورد، گفته که از استانداری تقاضا خواهد کرد تا نام پارکی که زمين و هزينه هايش توسط يک زرتشی اهدا شده، همچنان نام « پارک مارکار» را بر خود داشته باشد .


به گفته نماينده زرتشتيان در مجلس، « محوطه تاريخی دخمه » در اطرف يزد نيز در مدت اخير با ساخت و سازهای بسياری در اطراف آن و نصب دکل های برق از حالت باستانی بيرون آمده، به حدی که ديگر نمی توان اين محوطه تاريخی زرتشتيان را که به برج سکوت نيز شهرت دارد جزو آثار ملی به ثبت رساند .


وی همچنين گفته که «حريم زمين هايی که برای اقليت های زرتشتی است مشخص است و ما در خصوص زمين های دخمه پرونده ای را در دادگاه و ديوان عالی کشور داريم و قرار است با کمک ميراث فرهنگی محيطی برای بازديد گردشگران در دخمه ايجاد شود.»


‏ریيس کميسيون اقليت های مذهبی در مجلس تاکيد کرده که « موقوفه بودن دخمه بايد حفظ شود و از مسئولان استان توقع دارد که جاذبه های توريستی يزد را حفظ کنند.»


انتقاد نماينده زرتشتيان ايران نسبت به «افرادی که تجاوز به حريم، دارايی و املاک زرتشتيان برای آنها کاری عادی است»، در حالی صورت می گيرد که استان يزد مرکز معنوی زرتشتيان است و اغلب زيارتگاه ها و اماکن مقدس اقليت زرتشی ايران در اين استان و به ويژه در اطراف شهر تفت واقع شده است.


گر چه زرتشتيان به عنوان يکی از اقليت های دينی در قانون اساسی جمهوری اسلامی پذيرفته شده اند، اما برخی گزارش ها از افزايش فشارهای غير رسمی بر آنان در سه دهه گذشته حکايت می کند.



گر چه زرتشتيان به عنوان يکی از اقليت های دينی در قانون اساسی جمهوری اسلامی پذيرفته شده اند، اما برخی گزارش ها از افزايش فشارهای غير رسمی بر آنان در سه دهه گذشته حکايت می کند.

در سال های اخير، شمار زيادی از زرتشتيان يزد، اين شهر را ترک گفته اند، با اين حال هنوز پانزده روستای زرتشتی نشين در استان يزد قرار دارد که به گفته کوروش نيکنام دو روستا از اين تعداد در چند سال گذشته و پس از خشک شدن قنات های آنها اکنون خالی از سکنه شده اند.


افزايش فشار بر زرتشيان


زرتشتيان ايران چندی پيش و در جريان سر شماری کشوری نيز مراتب اعتراض خود از عدم ثبت دين شان در فرم های سرشماری را ابراز کردند. همزمان نماينده زرتشتيان در مجلس نيز طی نامه ای به رضا کاظمی، دبير ستاد سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ مرکز آمار، خواهان اصلاح نواقص آمار زرتشتيان شد.


نگرانی اقليت زرتشتی کشور نسبت به عدم ثبت دينشان در فرم های سر شماری بيشتر به احتمال اعلام آمار غير واقعی از جمعيت زرتشتيان مربوط است.


برخی از مقامات کشور به رغم آنکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی از کيش زرتشتی، مسيحيت و يهوديت به عنوان اديان رسمی ياد شده، همه پيروان اديان ديگر را کافر و بی دين قلمداد می کنند.


از جمله اين مقام ها، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان است که يک سال پيش و در جريان برگزاری کنگره ای با نام «سرداران شهيد» اعلام کرده بود: « بشر غير از اسلام همان حيواناتی هستند که روی زمين می چرخند و فساد می کنند.»


اين اظهارات در آن زمان با اعتراض نماينده زرتشتيان در مجلس مواجه شد.


آقای نيکنام با انتشار بيانيه ای رسمی و اعتراض آميز نسبت به توهين دبير شورای نگهبان اعلام کرد: «من در جايگاه نمايندگان زرتشتيان ايران در مجلس ضمن اينکه باور دارم نظر مکتب اسلام وجود چنين تفاوت هايی بين انسانها نيست، اگر سخنان آيت الله جنتی همان بوده که در متن گزارش آمده است از روان نياکان خردمند خود در اين سرزمين پوزش مي خواهم که اين چنين به آسانی به آنها توهين شده است، زيرا آنان نه تنها حيوان نبوده اند و موجب فساد نشده اند بلکه با هوشمندی و تلاش خود بنيانگذار و گسترش دهنده تمدن و فرهنگ در زمان خود بودند.»


در ماه های اخير نيز برخی از رسانه های نزديک به دولت ضمن انتشار اخباری درباره گرايش جوانان مسلمان به اديان ديگر، و از جمله گرايش به دين زرتشت، خواستار هوشياری و برخورد مقامات کشور و نهادهای امنيتی نسبت به چنين پديده ای شده اند.


XS
SM
MD
LG