لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۸

ظواهری: رهبر داعش به ایران و عوامل آن در عراق بهانه برای قلع‌وقمع سنی‌ها داده است


رهبر القاعده می‌گوید که «سنی‌های عراق نباید شهرهای‌شان را تسلیم ارتش شیعه صفوی کنند».
رهبر القاعده می‌گوید که «سنی‌های عراق نباید شهرهای‌شان را تسلیم ارتش شیعه صفوی کنند».

ایمن الظواهری، رهبر گروه القاعده، از سنی‌های عراق خواست تا خود را آماده یک جنگ «چریکی طولانی» کنند و رهبر داعش را سرزنش کرد که به ایران و عواملش در عراق بهانه داده است تا سنی‌ها را قلع‌وقمع کنند.

رهبر القاعده در پیامی ویدئویی که روز پنجشنبه چهارم شهریور منتشر شد، گفت تفسیر افراطی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، از اسلام و «خونریزی‌اش»، به «ایران صفوی و حکومت زیر سلطه‌اش در عراق بهانه داده است تا سنی‌ها را قلع و قمع کنند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «سنی‌های عراق نباید شهرهای‌شان را تسلیم ارتش شیعه صفوی کنند». اشاره وی به شبه‌نظامیان شیعه عراقی است که در کنار نیروهای دولتی علیه گروه حکومت اسلامی در شمال و شرق این کشور می‌جنگند.

ظواهری تصریح کرد: «آنها (سنی‌ها) باید برای یک جنگ چریکی طولانی مدت آماده شوند تا بتوانند همچون گذشته، به اشغال صلیبی- صفوی‌های جدید در سرزمین‌هایشان پایان دهند».

رهبر القاعده همچنین از «قهرمانان اسلام در میان مجاهدین سوریه» خواست تا به گفته او، «برادران‌شان را در عراق برای سازماندهی یاری کنند، چرا که آنها نیز در همان جبهه می‌جنگند».

وی نگفت که منظورش کدامیک از گروه شورشیان سوری است، چون جبهه النصره ماه گذشته ارتباط‌هایش را با القاعده قطع کرد و نام خود را به «جبهه الفتح الشام» تغییر داد.

پیام ظواهری همزمان با سخنان حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، منتشر شد که خبر تصرف منطقه نفتی «القیاره» را در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر موصل اعلام کرد. موصل پایتخت دولت خودخوانده حکومت اسلامی (داعش) است که دولت عراق وعده داده است عملیات آزادسازی آن به زودی آغاز شود.

گروه داعش در یکسال اخیر نیمی از سرزمین‌های در اختیارش را که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ تصرف کرده بود به دلیل حملات ارتش عراق، شبه‌نظامیان شیعه مورد پشتیبانی ایران و نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا از دست داده است.

این گروه در سوریه نیز از بسیاری از مواضع و شهرهای در کنترل خود به دلیل حملات نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا و ارتش سوریه که از سوی ایران و روسیه پشتیبانی می‌شود عقب نشینی کرده است.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ ارتباط خود را با القاعده قطع کرد و ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی، گفت که رهبری ظواهری بر القاعده را به رسمیت نمی‌شناسد. ظواهری پس از کشته شدن اسامه بن لادن در سال ۲۰۱۱ از سوی نیروهای آمریکایی، جانشین وی در القاعده شد.

عبادی گفت که «آزادسازی قیاره قدم مهمی برای دستیابی به هدف بزرگتر بازپس‌گیری شهر موصل است».

نیروهای عراقی ماه گذشته پایگاه هوایی قیاره را به تصرف خود در آوردند که هواپیماها از آن می‌توانند برای حمایت از عملیات آزادسازی موصل استفاده کنند.

نخست‌وزیر عراق امیدوار است که بازپسگیری موصل ظرف سال جاری میلادی محقق شود که به معنی شکست موثر گروه داعش است. موصل دومین شهر بزرگ عراق است که ابوبکر البغدادی دو سال پیش در مسجد جامع بزرگ آن تشکیل «خلافت اسلامی» را اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG