لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

ضیاء نبوی، فعال دانشجویی، پس از هشت سال حبس٬از زندان آزاد شد


ضیاء نبوی در هشت سال گذشته در زندان‌های اوین، اهواز، کلینیک اهواز و سمنان در بندهای مختلف محبوس بود.
ضیاء نبوی در هشت سال گذشته در زندان‌های اوین، اهواز، کلینیک اهواز و سمنان در بندهای مختلف محبوس بود.

ضیاء نبوی٬ دانشجوی ستاره‌دار و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، در آستانه نهمین سال حبس از زندان سمنان آزاد شد.

خبرگزاری هرانا و وب‌سایت کلمه گزارش کرده‌اند که آقای نبوی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن آزاد شده است.

این زندانی سیاسی ۲۵ خرداد ۸۸ یعنی سه روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم و راهپیمایی بزرگ معترضان به نتایج انتخابات، همراه با چند نفر از دیگر دوستان خود در ستاد مهدی کروبی بازداشت شد.

وی در دادگاه بدوی به ۱۵ سال زندان و در دادگاه تجدیدنظر به ۱۰ سال حبس در تبعید به اتهام «محاربه و ارتباط با سازمان مجاهدین خلق» محکوم شده بود.

نبوی که این اتهام را رد کرده بود٬ بارها درخواست اعاده دادرسی کرد و بالاخره «با نظر کارشناسی وزارت اطلاعات»، شعبه سی‌وشش دادگاه تجدیدنظر پرونده وی را بار دیگر بررسی کرد و «عنوان اتهامی وی شامل محاربه از طریق ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، از سوی این دادگاه رد شد».

با این حال وی به اتهام «اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم» به هفت سال زندان محکوم شد.

بر اساس گزارش‌ها٬ نبوی پس از نزدیک به ۹ سال زندان و در حالی‌که حدود چهار سال بیش از حکم نهایی خود را در حبس به سر برده، از زندان سمنان آزاد شد.

وی در این مدت در زندان‌های اوین، اهواز، کلینیک اهواز و سمنان در بندهای مختلف محبوس بود.

نبوی همراه با مهدیه گلرو٬ مجید دری و تعداد دیگری از دانشجویان محروم از تحصیل، گروهی با عنوان «شورای دفاع از حق تحصیل» تشکیل داده و تجمعاتی را در اعتراض به محرومیت دانشجویان از تحصیل برگزار کرده بودند.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ تعداد زیادی از فعالان دانشجویی و اعضای دفتر تحکیم وحدت در ایران بازداشت و به زندان‌های طولانی‌مدت محکوم شدند که مهدیه گلرو، میلاد اسدی، مجید توکلی، ضیا نبوی، مجید دری، شبنم مددزاده، مهدی خدایی و عماد بهاور از آن جمله هستند.

بر اساس گزارش سایت‌های کلمه و هرانا و رادیو فردا/ ب.ب / ک.ر
XS
SM
MD
LG