لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

سال ۲۰۱۴، گرمترين سال کره زمين


عکسی از ماهواره ناسا بر فراز نیمکره شمالی زمین
عکسی از ماهواره ناسا بر فراز نیمکره شمالی زمین

بنا به محاسبات اداره ملی اقيانوسی و جوی آمريکا و سازمان هوا فضای آمریکا - ناسا – سال گذشته میلادی، سال ۲۰۱۴ گرمترين سال در ۱۳۵ سال گذشته بوده است. سازمان هواشناسی ژاپن و همچنين يک گروه مستقل از دانشگاه برکلی کاليفرنيا نيز سال ۲۰۱۴ را گرمترين سال ثبت شده گزارش کردند.

به گزارش روز ۲۶ دی ماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، اداره ملی اقيانوسی و جوی آمريکا گفت متوسط دمای سال ۲۰۱۴ حدود ۱۴.۵ درجه سانتيگراد و ۱.۲۴ درجه بيشتر از متوسط دمای کره زمين در قرن بيستم بود.

اما ناسا که برای تعيين دما شيوه های اندکی متفاوت بکار می‌برد، متوسط دما را ۱۴.۶۷ درجه سانتيگراد تعيين کرده است که از معدل دمايی که برای سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ محاسبه کرده ۱.۲۲ درجه بيشتر است.

دمای کره زمين در سال ۲۰۱۴ رکورد سال‌های گرم قبلی را که در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۰۵ ثبت شده‌اند، شکست. بنا به گزارش‌های اداره ملی اقيانوسی و جوی، آخرين رکورد سرمای کره زمين به سال ۱۹۱۱ بر می‌گردد. دسامبر سال ۲۰۱۴، گرمترين ماه دسامبر در تاريخ ثبت شده و سردترين ماه دسامبر در زمستان سال ۱۹۱۶ گزارش شده است.

«جنيفر فرانسيس» دانشمند اقليم شناسی در دانشگاه روتگرز آمريکا گفت: «کره زمين اکنون گرمتر از ۱۰۰ سال گذشته و به احتمال زياد گرمتر از ۵۰۰۰ سال گذشته است. در باره تاثير منفی فعاليت های انسان بر روند گرمايش کره زمين ديگر کوچکترين شکی وجود ندارد.»

«اندرو دسلر» دانشمند اقليم شناسی دانشگاه تگزاس و کارشناسان ديگر می‌گويند آمارهای تازه، ادعاهای غيرعلمی مبنی بر این که روند گرم شدن کره زمين متوقف شده را کاملا رد می‌کند.

گرمای ناشی از گرم شدن بی سابقه دمای آب اقيانوس‌ها نه تنها رکورد‌های پيشين را تغيير داده، که در هم شکسته است. گرمای بی‌سابقه در مناطق شرقی روسيه، مناطق غربی ايالات متحده آمریکا، بخش‌های کم ارتفاع آمريکای جنوبی و بيشتر نواحی اروپا، شمال آفريقا و بخش‌هايی از استراليا ثبت شده است.

يکی از محدود نواحی سردتر، نواحی مرکزی و شرقی ايالات متحده آمریکا بود.

دانشمندان هواشناسی می گويند يکی از مهمترين نکات در بی‌سابقه بودن گرمای هوا در سال ۲۰۱۴ اين است که گزارشی از نوسانات آب و هوايی موسوم به «ال نينيو» در اين سال وجود نداشت. در تغييرات جوی موسوم به «ال نينيو» گرم شدن بخش مرکزی اقيانوس آرام موجب بروز دوره های طولانی گرم و غير معمول در سراسر دنيا شده و دمای هوا به صورت تصاعدی بالا می رود.

اداره ملی اقيانوسی و جوی آمريکا می گويد همه سال های قرن بيست و يکم جزو ۲۰ سال گرم گزارش شده در تاريخ بوده‌اند.

«ميشل مان» استاد دانشگاه پنسيلوانيا گفت: «در مقابل چشمانمان شاهد هستيم که چگونه فعاليت های انسان موجب تغيير آب و هوا شده است.»

او افزود:«افزايش گازهای گلخانه‌ای محصول مصرف سوخت‌های فسيلی، اين وضعيت بسيار بعيد و استثنايی را بوجود آورده است. يک سال بی‌سابقه در يک دهه گرم، در دورانی شامل چند دهه گرم که به نظر می رسد دست کم در يک قرن گذشته بی نظير بوده است.»

XS
SM
MD
LG