لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

انتقال دموکراتیک قدرت درهمسایگی ایران


افغانستان روز هفتم مهرماه و پس از دهه‌ها شاهد مراسم تحلیف رییس‌جمهوری خود بود. اشرف‌غنی احمدزی، روز دوشنبه به عنوان رییس‌جمهوری و عبدالله عبدالله بعنوان رییس اجرایی افغانستان سوگند خوردند.

نخستین انتقال قدرت به شیوه دموکراتیک در افغانستان به آسانی انجام نشد. توافق بر سر تشکیل دولت وحدت ملی بعد از ماه‌ها کشمکش و جنجال بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بین اشرف‌غنی احمدزی و رقیبش عبدالله عبدالله انجام شد.

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشین افغانستان در ابتدای مراسم تحلیف اشرف‌غنی احمدزی گفت که افتخار می‌کند که قدرت را به‌طور مسالمت‌آمیز به رییس‌جمهوری جدید می‌سپارد.

او ابراز اطمینان کرد که حکومت وحدت‌ملی افغانستان، تامین صلح و ثبات در این کشور را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهد. بعد از سخنان حامد کرزی، اشرف‌غنی احمدزی سوگند یاد کرد و گفت: « سوگند یاد می‌کنم که دین مقدس اسلام را اطاعت و از آن حمایت کنم. قانون اساسی و سایر قوانین را رعایت و از تطبیق آن مواظبت کنم. از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان حراست و حقوق و منافع مردم افغانستان را حفاظت کنم.»

«عبدالرشید دوستم» و «سرور دانش» دو معاون آقای غنی هم سوگند یاد کردند. عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان و دو معاون او هم در این مراسم سوگند خورند.

اشرف‌غنی احمدزی و عبدالله عبدالله روز ۳۰ شهریور ماه و به دنبال ماه‌ها اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت‌نامه تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان را امضا کردند. بر اساس این موافقت‌نامه قدرت در افغانستان تقسیم می‌شود.
نجیب محمود، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کابل در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید بدون شک انتخابات افغانستان داستان طولانی دارد و با چانه‌زنی‌ها و کشمکش‌ها روبه‌رو بوده است.

آقای محمود گفت: «برآمد این انتخابات بیشتر بر اساس مصلحت سیاسی بود که آقای اشرف‌غنی در راس قرار گرفت و آقای عبدالله به عنوان کسی که معترض او است و می‌خواسته از کشمکش جلوگیری کند، در کنار او قرار گرفته است. هنوز خیلی زود است که درباره اینکه کارکرد آقای احمدزی در سال‌های آینده چه خواهد بود قضاوت کنیم.»

گزارش رادیو فردا از مراسم تحلیف و سوگند ریاست جمهوری در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00
لینک مستقیم

به گزارش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، اشرف‌غنی احمدزی پس از مراسم تحلیف وعده داد که برای آوردن اصلاحات در کشورش تلاش کرده و با فساد اداری با قاطعیت مبارزه می‌کند. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان هم در این مراسم گفت مشکلات مردم را با جدیت حل خواهد کرد.

نجیب محمود درباره گفته‌های رییس‌جمهوری جدید افغانستان می‌گوید: «تفاوتی که امروز با دوران گذشته داشت، این است که آقای احمدزی بیشتر تهاجمی صحبت کرد و بر چند نکته اساسی که سیاست خارجی و اقتصاد و مهار کردن فساد بود، تاکید کرد. اگر به این معیارهایی که گفت عمل کند، افغانستان به سوی وضعیت خوبی پیش خواهد رفت.»

اشرف‌غنی احمدزی، روز دوشنبه در جمع مقام‌های بلندپایه حکومتی گفت که جنگ، راه حل اختلاف‌های سیاسی نیست و از طالبان و حزب اسلامی خواست به پای میز مذاکرات بیایند. حزب اسلامی حزبی اسلامگرا به رهبری گلبدین حکمتیار است.

حامد کرزی، رییس‌جمهوری سابق افغانستان هم خواستار برگزاری گفت‌وگوهای صلح با طالبان شده بود اما تلاش‌های او برای این مذاکرات سال گذشته شکست خورد.

توافق امنیتی با آمریکا

یکی از مشاوران اشرف‌غنی احمدزی به خبرگزاری فرانسه گفت نخستین حرکت سیاسی اشرف‌غنی احمدزی این خواهد بود که توافق اجازه باقی ماندن ۱۲ هزار و ۵۰۰ نیروی ائتلاف به رهبری آمریکا تا سال ۲۰۱۵، سال آینده میلادی در افغانستان را امضا کند. بر اساس این قرارداد که امضای آن مدت‌ها به تاخیر افتاده و حامد کرزی از امضای آن سر باز می‌زد، سربازان آمریکایی پلیس و ارتش افغانستان را آموزش خواهند داد.

روابط با همسایه‌ها

آقای احمدزی همچنین در مراسم تحلیف خود گفت به هیچ‌کشوری اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند. او از کشورهای دیگر ازجمله همسایه‌های افغانستان خواست همینگونه عمل کنند.

نجیب محمود درباره روابط افغانستان با ایران در دولت اشرف‌غنی احمدزی، می‌گوید: «من فکر نمی‌کنم که میزان روابط افغانستان و ایران مانند دوران حامد کرزی با احتیاط همراه باشد. زیرا آقای احمدزی گزینه‌ای متمایل به آمریکا است و همیشه خواسته از مدیریت غربی استفاده کند. مشکل ایران و مشکل آمریکا هنوز حل نشده است. بدون شک افغانستان با دو کشور روابط خوب دارد. برای احمدزی که بیشتر در آمریکا زندگی کرده و گرایش آمریکایی دارد خیلی سخت است که بتواند میزان روابط افغانستان را بین ایران و آمریکا متوازن کند.»

تدابیر امنیتی

مراسم تحلیف رییس‌جمهوری جدید افغانستان با تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. با این‌حال خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک بمب‌گذار انتحاری در پاسگاهی نزدیک فرودگاه کابل پیش از مراسم تحلیف اشرف‌غنی احمدزی خود را منفجر کرد که هفت تن در این انفجار کشته شدند. طالبان مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته ‌است.

جاوید حسن‌زاده، خبرنگار بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در کابل در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره جو حاکم بر پایتخت افغانستان گفت: «فضای افغانستان روز دوشنبه به ویژه در کابل با تدابیر شدید امنیتی همراه بود. در مجموع وضعیت امنیتی در شهر کابل که مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند به شدت تحت کنترل بود. مسوولان و نیروهای امنیتی در شهر کابل مشغول بازرسی از موتورها و مردمی بودند که در شهر تردد می‌کردند.»

این مراسم با حضور یک هزار و ۴۰۰ میهمان بین‌المللی و داخلی برگزار شد. به گزارش وب سایت دولت ایران، محمد شریعتمداری معاون اجرایی حسن روحانی هم به نمایندگی از طرف رئیس جمهوری ایران در این مراسم شرکت کرده بود.

XS
SM
MD
LG