لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

بازگشت علی رهبری به ارکستر سمفونی تهران پس از ۹ سال


علی رهبری
علی رهبری

یک رهبر ارکستر برجسته ایرانی ۹ سال بعد از اینکه به نشانه اعتراض به حمایت نکردن دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران از حوزه موسیقی ایران را ترک کرده بود، در زادگاه خود تهران روی صحنه رفت و کنسرت بزرگی برگزار کرد.

به گزارش روز ۲۷ اسفند، خبرگزاری فرانسه، «علی رهبری» روز دوشنبه همراه با ارکستر سمفونی تهران، سمفونی نهم بتهون را در مقابل دیدگان تماشاگران مختلف شامل دیپلمات‌های خارجی اجرا کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «این یکی از بهترین شب‌های عمرم بود زیرا من بار دیگر شاهد بازگشت سمفونی به صحنه بودم.»

آقای رهبری که در اتریش تحصیل کرده و مستقر است قبل از بازگشت به ایران در سال ۲۰۰۵ در چندین کشور اروپایی کار کرده است. او در بازگشت به ایران، کمی قبل از روی کار آمدن احمدی‌نژاد؛ رهبری ارکستر سمفونی تهران را بر عهده گرفت.

او یک سال بعد، پس از برگزاری چندین کنسرت ـ شامل سمفونی نهم بتهوون ـ به خاطر مشکلات مالی و نبود حمایت کافی از سوی مقام‌های مسئول از مقام خود استعفا کرد.

در این مدت افراد مختلف رهبری این ارکستر را برعهده گرفتند اما مشکلات مالی باعث شد که این ارکستر وضع مساعدی نداشته باشد از جمله اینکه حقوق نوازندگان آن بسیار پایین بود.

آقای رهبری در سوم مارس (۱۲ اسفند) بار دیگر به عنوان رهبر ارکستر سمفونی تهران منصوب شد. او حمایت خود را از اراده حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برای «احیای ارکستر‌ها» در کشور اعلام کرده است.

رسانه‌های به نقل از رهبری نوشتند: «اجرای دوشنبه شب یعنی تحقق آروزی رییس جمهوری که مخالفان فراوانی دارد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا در گزارشی نوشت، رهبری همچنین ضمن تقدیر از نوازندگان ارکستر گفت: «من روزهای زیادی را در ارکسترهای مختلف کار کرده‌ام. بچه‌های ایران خیلی خوب کار کردند و می‌توانم بگویم اجرایشان در حد معجزه بود.»

به گزارش ایسنا، علی رهبری در خصوص برنامه‌هایش برای ارکستر سمفونیک تهران گفت: «ما برای یک برنامه شش ماهه فکر کرده‌ایم. در کنسرت شب گذشته نوازندگان زیادی حضور داشتند که تا به حال بتهوون نزده بودند؛ اما خدا را شکر که نتیجه کار، خوب بود. این کار در واقع، آزمایشی بود و من اکثریت را نمی‌شناختم. در اجرای شب گذشته، گروه زهی عالی کار کرد، البته من تغییراتی را در ارکستر خواهم داد. درباره کار‌هایم نیز باید بگویم که من قرارداد‌هایم را تا پنج‌ماه آینده لغو کرده‌ام.»

آقای رهبری در بخش دیگری از سخنانش یادآوری کرد: «مسئولان به من اجازه داده‌اند که در صورت نیاز و برای حفظ چهره ارکستر، چند سولیست بادی خوب به ارکستر بیاورم. به ارکستر فیلارمونیک اسلواکی هم که خودم ۳۵ سال رهبرش بودم، نامه‌ای نوشتم و گفتم که به سولیست بادی نیاز دارم.»

علی رهبری در پایان سخنانش تأکید کرد که اجراهای ارکستر سمفونیک تهران فقط به شهر تهران محدود نخواهد شد و در شهرستان‌ها هم اجرا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG