لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

عليرضا حيدری؛ از قهرمانی کشتی تا مربی بدنساز در فوتبال اروپا


عليرضا حيدری سرمربی پيشين تيم ملی کشتی آزاد ايران به عنوان مربی بدنسازی تيم فوتبال دی استرادا، عنوان قهرمانی ليگ دسته اول فوتبال اسلواکی را کسب کرد و همراه با اين تيم راهی ليگ برتر شد.

حيدری قهرمان کشتی آزاد جهان در سال ۱۹۹۸ است و مدال برنز المپيک آتن را در کارنامه دارد. قهرمانی در بازی های آسيايی ۲۰۰۶ دوحه آخرين افتخار مهم او در تيم ملی است.

فعاليت حيدری در ورزش اروپا، ادامه‌ای است بر روند خروج مربيان و متخصصين ورزش ايران که زمينه فعاليت را در خارج از ايران جست وجو می‌کنند.

مالک باشگاه دی استرادا، خشايار محسنی، یک ايرانی است و هدايت اين تيم را ميکولاش رادوانی برعهده دارد. استانيسلاو وليچکی ستاره اين تيم است که با در اختيار داشتن بازوبند کاپيتانی ۹ گل به ثمر رساند. در ليگ برتر اسلواکی ۱۲ تيم حضور دارند و فصل جاری اين رقابت‌ها با قهرمان اسلووان براتيسلاوا به پايان رسيد.

علیرضا حيدری، حضور ثابتی در کنار تيم ندارد اما برنامه‌ريزی بدنسازی برای تيم‌های پايه تا بزرگسالان، همچنين آماده‌سازی دوره قبل از مسابقات و کنترل آمادگی بازيکنان برعهده اوست. ارتقای کيفی وضعيت جسمانی تيم جوانان و حفظ ريتم بدنی تيم بزرگسالان در طول فصل نيز از وظايف نايب قهرمان سال ۱۹۹۹ جهان است.

«شرایط برای فعالیت کشتی در ایران مهیا نیست»

علیرضا حیدری که فوق ليسانس حقوق و تربيت بدنی را دارد، گفته است اگر برنامه‌هايش نتيجه بخش باشد، قصد دارد تحقيقات خود را در اختيار تيم‌های داخلی قرار دهد. حيدری تاکيد کرده که عرق او به ورزش کشتی بيشتر است و خود را موظف به خدمت به کشتی می‌داند اما فعلاً شرايط برای فعاليت او در کشتی ايران مهيا نيست.
علیرضا حیدری، عکس از آرشیو شخصی مهدی رستم پور
علیرضا حیدری، عکس از آرشیو شخصی مهدی رستم پور


عليرضا حيدری در رقابت‌های انتخابی برای المپيک پکن پس از پيروزی بر جعفر دليری به مسابقات ادامه نداد و به طور رسمی از صحنه خداحافظی کرد. بعد از آن يک بار برای رياست فدراسيون کشتی ثبت نام کرد و سپس در اعتراض به نحوه برگزاری انتخابات انصراف داد.

آقای حيدری پس از چند سال دوری، برای المپيک لندن در ۳۷ سالگی اعلام کرد اگر تيم ملی به وجودش نيازی داشته باشد حاضر است روی تشک برود. رسول خادم اما اين اعلام آمادگی را بی پاسخ گذاشت و کميل قاسمی نيز در فوق سنگين با درخشش در لندن روی سکوی سوم ايستاد.

خشايار محسنی، مالک تيم دی استرادای اسلواکی درباره قهرمانی اين تيم در ليگ دسته اول اسلواکی به سايت گل گفته: «سال خيلی سختی بود. انرژی خودم را به روی تيم متمرکز کردم و توانستم با کمترين هزينه و بودجه ناچيز با يک تيم کاملاً بومی، اين تيم را ۴ هفته مانده به پايان مسابقات به قهرمانی برسانم و دوباره به ليگ برتر و کانون توجه برگردانم. مردم دونايتسکا استرادا بايد مجسمه‌ام را بسازند چرا که دوباره شهرشان را زنده کردم.»

محسنی درباره نقش عليرضا حيدری در اين تيم گفت: «او در سه ماه آخر مسابقات لطف کرد و به ما پيوست و تلاش‌های ايشان خيلی به کمک ما آمد. به عقيده من عليرضا حيدری می‌تواند يک مربی بدنساز بزرگ در سطح فوتبال جهان شود. ايشان زحمات زيادی برای قهرمانی کشيد که جا دارد از او قدردانی کنم.»

پیشتر محمد پروين، فرزاد آشوبی، جواد رزاقی، بهشاد ياورزاده، محسن فرجی، اميد رحيمی و چند بازيکن ايرانی نيز در اين تيم حضور داشتند. دی استرادا حاشيه‌هايی نيز داشته که بهمن ماه ۱۳۹۰ عادل فردوسی‌پور با اختصاص بخش ويژه‌ای در برنامه‌۹۰ آن را به تصوير کشيد.

امير هوشنگ سعادتی، ياورزاده و رامين محرم‌نژاد از جمله بازيکنانی بودند که در اين برنامه عليه محسنی صحبت کردند. محسنی هم روی خط آمد و اتهامات مطروحه را تکذيب کرد.

سپس هيات رسيدگی به تخلفات فوتبال ايران، خشايار محسنی را از فعاليت به عنوان مدير برنامه در فوتبال ايران محروم کرد. محسنی هم گفت از برنامه ۹۰ و بازيکنانی که عليه او صحبت کرده‌اند، به شعبه ۹ بازرسی ويژه رسانه شکايت کرده‌ است، زيرا آن‌ها بدون سند و مدرک عليه او حرف زده‌اند.
XS
SM
MD
LG