لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

اپل رکورد سودآوری شرکت‌های بزرگ نفتی را شکست


شرکت اپل با انتشار گزارشی از عملکرد اقتصادی خود نشان داد که چند رکورد تجاری مهم را شکسته است. مهمترين مورد، رکورد بيشترين ميزان سود سه ماهه در تاريخ است.

به گزارش روز هفتم بهمن نشریه «فوربز»، درآمد خالص اپل در سه ماهه پايانی سال ۲۰۱۴ حدود ۱۸ ميليارد دلار بوده است.

اين درآمد به عنوان نمونه بسيار بيشتر از درآمد ۱۶.۲ ميليارد دلاری گازپروم، شرکت بزرگ گاز و نفت روسيه، در سه ماهه سال ۲۰۱۱ و درآمد ۱۶.۱۸ ميليارد دلاری شرکت نفتی «رويال داچ شل» در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۸ است که سابق بر این رکورد بالايی داشتند.

این گزارش حاکی است که ارقام ارائه شده در این گزارش «خيره‌کننده» هستند.

کارشناسان اقتصادی نتيجه‌گيری می‌کنند که شاخص ارزش سهام اپل پيش از گشايش بازارهای مالی روز چهارشنبه، حتی از پيش‌بينی سرمايه‌گذاران و سهام‌داران بيشتر بود.

در ساعات اول کار بازار بورس، ارزش سهام اپل حدود ۱۱۹.۰۲ دلار و از رکوردهای پيشين اپل در بازار سهام ۹ درصد بالاتر بود.

تيم کوک، مير عامل اپل، نيز روز ششم بهمن به طور ضمنی شگفتی خود را در اين زمينه اظهار کرد و گفت: «تقاضا برای آيفون سرسام‌آور بوده است. حتی تصور ابعاد آن دشوار است».

شرکت اپل که مرکز آن در شهر «کوپرتينو» در ايالت کاليفرنيا است، در سه ماهه آخر سال گذشته ۷۴.۵ ميليون آيفون فروخته است که رقم بی‌سابقه‌ای است.

اين تعداد حتی از پيش‌بينی خوشبين‌ترين تحليلگران که ميزان فروش در سه ماهه اول سال جاری را بين ۶۰ تا ۷۱ ميليون در نظر گرفته بودند، فراتر رفت.

گفته می‌شود سود اپل از فروش آيفون نزديک به ۶۰ درصد درآمد شرکت را تشکيل می‌دهد. فروش اين تلفن‌های هوشمند در کشور چين عامل اصلی دستاورد تاريخی شرکت اپل است.

فروش اپل در چين، تايوان و هنگ کنگ با ۷۰ درصد افزايش به ۱۶.۱ ميليارد دلار رسيد. با وجودی که شرکت اپل هنوز تعداد تلفن‌های فروخته شده در اين کشورها را اعلام نکرده است ولی کارشناسان می‌گويند سهم فروش در چين، تايوان و هنگ‌کنگ از مجموع درآمد شرکت اپل از ۱۶.۵ درصد در اوایل پارسال به ۲۱.۶ درصد در ابتدای سال جاری افزايش يافته است.

يکی از مهمترين دلايل موفقيت بزرگ فروش آيفون در چين، بستن قرارداد توزيع اين تلفن‌ هوشمند با شرکت موبايل چين (چاينا موبايل) در سال ۲۰۱۳ است. شرکت موبايل چين (چاينا موبايل) بزرگترين شرکت ارائه‌کننده خدمات موبايل است و ۸۰۰ ميليون مشتری دارد.

تيم کوک شخصا در بستن اين قرارداد نقش مهمی داشت. مذاکرات اپل با شرکت موبايل چين (چاينا موبايل) از سال ۲۰۰۸ و در زمان مديریت استيو جابز شروع شده بود.

XS
SM
MD
LG