لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

زنده‌گيری «دلبر» و «کوشکی» برای توليدمثل در اسارت

يوزپلنگ آسيايی که تنها باقی‌مانده‌های آن در ايران هستند و جمعيت آن‌ها حدود ۳۵ عدد تخمين زده می‌شود، از جمله درخطرترين گونه‌های گربه‌سان حيات وحش در جهان به شمار می‌آيند. تنها دو يوز آسيايی در سراسر دنيا در اسارت وجود دارند که چندسالی است در دو استان سمنان و خراسان شمالی به سرمی‌برند. يوز ماده در سمنان است که نامش «دلبر» است. يوز نر در خراسان شمالی هم «کوشکی» نام دارد.

سازمان محيط زيست برای چند سال در تلاش بود تا مسئولان اين دو استان را متقاعد کند اجازه دهند اين دو حيوان زنده‌گيری شده و برای امکان بررسی توليد مثل، به يک جا منتقل شوند. با صدور اين مجوز از سوی مسئولان هر دو استان، اين دو حيوان زنده‌گيری شده و برای تحقيقات علمی و امکان توليد مثل، به «پارک پرديسان تهران» منتقل شدند.

در جريان اين پروژه و با حضور مشاوران بين‌المللی و مدير پروژه يوزپلنگ آسيايی، اين دو يوز زنده‌گيری شده و دو هفته پيش، به تهران منتقل شدند.

ايمان معماريان، دامپزشک «پرديسان تهران» در مورد امکان جفت‌گيری اين دو يوز به رادیو فردا می‌گويد: «تکثير يوزپلنگ در اسارت بسيار دشوار است و با وجود تنها يک جفت، کار و راه بسيار سختی پيش روی مسئولان اين پروژه قرار دارد.»

اين پروژه و امکان توليد مثل اين دو يوز آسيايی در اسارت می‌تواند خدمت بزرگی به حيات وحش در جهت جلوگيری از خطر انقراض نسل اين گونه باارزش باشد.

XS
SM
MD
LG