لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

شمار کشته‌های ريزش بهمن در افغانستان به ۱۲۲ تن رسيد


در پی ریزش چند بهمن در شمال افغانستان و در ولایت پنجشیر، دستکم ۱۲۲ تن کشته شده و شماری زیادی از مردم نیز به محاصره برف در آمده‌اند. عملیات نجات در این منطقه ادامه دارد.

به گزارش روز ششم اسفندماه خبرگزاری فرانسه، «عبدالرحمان کبیری» فرماندار ولایت پنجشیر گفت پس از دو شبانه روز بارش برف سنگین، این بهمن‌ها سرازیر شده‌اند.

در جریان بارش برف شدید در ولایت پنجشیر، بیش از یکصد خانه زیر برف مدفون شده‌اند. ارتباط میان روستاها قطع شده و دسترسی به مناطق دیگر محدود شده است.

آقای کبیری به خبرگزاری فرانسه گفت: «مردم و نیروهای امدادی با بیل و دست خالی مشغول کنار زدن برف هستند تا بتوانند قربانیان را از برف بیرون کشیده و یا کسانی که احتمالا زنده مانده‌اند را نجات دهند».

فرماندار ولایت پنجشیر هشدار داده که در صورت نرسیدن به موقع کمک‌های امدادی و ابزار مناسب، ممکن است تلفات این حادثه افزایش یابد.

وی افزود نزديک به ۳۰۰ نيروی امدادی برای کمک‌رسانی بسيج شده‌اند ولی ابزار کافی و مناسب برای عمليات امدادی ندارند.

با فرا رسيدن شب و سرمای شديد هوا، کار سخت شده ولی عمليات نجات هنوز ادامه دارد. مقامات ولايت پنجشير می‌گويند ممکن است هنوز نزديک به ۲۸ تن زير برف گرفتار باشند.

خبرگزاری رويترز هم در گزارشی می‌گويد نزديک به ۳۰ نفر زخمی شده و يا در جريان عمليات نجات آسيب ديده‌اند.

ديگر ولايت‌های شمالی افغانستان هم با بارش شديد برف دچار مشکلات شده‌اند. در ولايت‌های باميان، ننگرهار و باغديس ۱۱ تن جان سپرده‌اند.

عبدالرحمان کلانتری، رییس مرکز امداد هلال احمر افغانستان اعلام کرد آمار مرگ و میر ناشی از بهمن در پنجشیر بالا است و امکان افزایش آمار قربانیان و کشته‌ها وجود دارد.

XS
SM
MD
LG