لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

ميشائيل هانکه با «عشق» نخل طلای کن را برد


میشائیل هانکه، کارگردان اتریشی با فیلم «عشق» نخل طلای جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. این دومین بار است که این کارگردان، نخل طلای کن را به دست می‌آورد. پیشتر و در سال ۲۰۰۹ برای فیلم «روبان سفید» برنده نخل طلا شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیلم «عشق» به بررسی مرگ و عشق در دوران سالمندی و پیری می‌پردازد. این کارگردان فیلم‌های شاخصی از جمله معلم پیانو و پنهان، ساخته است. این فیلم رابطه یک زوج سالمند را در حالی به تصویر می‌کشد که زن چند سکته پیاپی را تجربه می‌کند.

نقش‌های اصلی این فیلم بر عهده دو هنرپیشه فرانسوی، بود که در گرفتن جایزه، هانکه را روی صحنه همراهی کردند.

میشائیل هانکه پس از دریافت جایزه گفت: «این فیلم نمایی از وعده و پیمان‌ها و قول‌هایی است که ما در زندگی به هم می‌دهیم.»

جایزه بزرگ هیات داوران هم به ماتیو گارونه، کارگردان ایتالیایی رسید. «کارلوس ریگاداس» هم جایزه بهترین کارگردان برای ساخت اثر سورئال خود، به دست آورد.

مادس میکلسن، بازیگر دانمارکی جایزه بهترین بازیگری مرد برای فیلم شکار را به دست آورد. جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن، به دو هنرپیشه و به طور مشترک رسید: کریستیان فلوتور و کاسمینا استراتان برای فیلم «فرا‌تر از تپه‌ها» از کشور رومانی.

کن لوچ، کارگردان بریتانیایی هم جایزه ویژه هیات داوران را به دست آورد. کن لوچ در سال ۲۰۰۶ نخل طلای کن را به دست آورده بود.

جوایز جشنواره فیلم کن از سوی «نانی مورتی» کارگردان ایتالیایی و رییس هیات داوران، اهدا شد.

شصت و پنجمین جشنواره فیلم کن در فرانسه به مدت ۱۲ روز برگزاری شد و ۲۲ فیلم برای دریافت جایزه نخل طلایی در بخش مسابقه رقابت کردند.

این جشنواره با نمایش فیلم کمدی «قلمرو مهتاب» به کارگردانی وس آندرسون، فیلمساز آمریکایی آغاز شد. فیلم «مثل یک عاشق»، آخرین ساخته عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی هم دربخش مسابقه این جشنواره شرکت داشت. این فیلم محصول مشترک فرانسه و ژاپن است و داستان آن در کشور ژاپن می‌گذرد.
XS
SM
MD
LG