لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

«تشدید نگرانی» در سرمايه‌گذاران به دنبال سقوط بازار سهام چین


دولت چين مجموعه اقدامات جديدی را برای متوقف کردن فروش سهام اعلام کرده و کارشناسان بازار مالی هشدار می‌دهند که «حالت نگرانی» در سرمايه گذاران چین که دومين اقتصاد جهان است، تشديد شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، تحت تاثير تنزل بهای سهام در بازار مالی چين و تداوم مذاکرات و بحران مربوط به بدهی‌های خارجی يونان، بازار بورس آمريکا هم روز چهارشنبه شاهد کاهش قابل ملاحظه قيمت سهام بود و برای اولين بار در سال جاری بهای سهام وارد محدوده منفی شد.

از اواسط ماه ژوئن تاکنون بهای سهام اکثر شرکت‌های چينی حدود ۳۰ درصد کاهش يافته و از نگاه بسياری از سرمايه‌گذاران بين‌المللی خطرهای ناشی از تلاطم در بازار مالی چين، جدی‌تر از بحران يونان است.

آرت هوگان يک کارشناس ارشد بازار مالی در نيويورک می‌گويد: «تفکيک کردن کاهش رشد اقتصادی چين از موضوع تلاطم در بازار مالی اين کشور برای سرمايه گذاران بين‌المللی نکته بسيار مهمی است. شکی نيست که بازار بورس چين شاهد تلاطم است ولی بايد به خاطر داشت که فقط حدود ۱۵ درصد از جمعيت چين در بازار بورس سرمايه‌گذاری می‌کنند».

افزايش نگرانی در مورد کاهش رشد اقتصادی چين به خوبی خود را در بازار مواد خام منعکس کرده است. اوايل روز چهارشنبه بهای مس به نازلترين قيمت در شش سال گذشته تنزل پيدا کرد. اما همزمان با بی‌نتيجه ماندن مذاکرات هسته‌ای با ايران، بهای نفت که طی سه ماهه اخير در پايين‌ترين ميزان بود، افزايش يافته است.

بهای سهام شرکت‌های چينی ثبت شده در بازار بورس آمريکا کاهش چشمگيری داشت. بهای سهام شرکت «علی بابا» حدود ۱.۷ درصد، سهام شرکت «بايدو» حدود ۲.۴ درصد، سهام شرکت «ويبو» حدود ۳.۳ درصد و «موبايل چيتاه» حدود ۹.۵ درصد کاهش يافت.

نيک لاوسون يکی از مديران دويچه بانک در لندن می‌گويد: «دولت چين می‌تواند منتظر شود تا اين روند کاهش قيمت سهام ادامه يافته و در پايان اين دوره با نتايج آن برخورد کند. و يا اين‌که از هم اکنون وارد عمل شده و شرايط بازار را دستکاری کرده و تغيير دهد. ولی اگر مداخله کنند ممکن است برای بازار آزاد محدوديت‌های زيادی ايجاد کند و اين باعث خواهد شد که سرمايه‌گذاران بين‌المللی برای يک مدت طولانی از بازار چين دوری کنند».

بهای سهام شرکت‌ها در هر ده رشته ثبت شده در بازار بورس آمريکا روز چهارشنبه کاهش قابل ملاحظه‌ای پيدا کرد و شرکت‌های ارتباطات با ۱.۷ درصد کاهش در بهای سهام خود بيشترين ضرر را متحمل شدند.

در انتظار نتیجه بحران یونان

خبرگزاری رويترز می‌افزايد هم‌زمان کشورهای عضو حوزه يورو در جلسه سه شنبه شب از دولت يونان خواستند تا هر چه سريعتر طرح قطعی خود را ارائه داده تا در جلسه روز يکشنبه رهبران کشورهای حوزه يورو مورد بررسی قرار بگيرد.

با توجه به تعطيلی بانک‌ها و محدوديت شديد در برداشت از حساب‌های شخصی که از حدود دو هفته پيش به اجرا گذاشته شد، يونان هيچ‌گاه تا اين حد با خطر ورشکستگی کامل روبرو نبوده که ممکن است به خروج اين کشور از حوزه يورو منتهی شود.

در همين حال سرمايه‌گذاران نتايج تازه‌ترين جلسه بانک مرکزی آمريکا را که اواسط ماه ژوئن برگزار شد با دقت بررسی خواهند کرد تا ببينند آيا پيامدهای تلاطم در بازار بورس چين و تداوم بحران يونان روی تصميم گيری‌های آينده اين بانک در تعيين نرخ متوسط بهره چه تاثيری خواهد گذاشت.

قرار است نتايج اين جلسه شامگاه ۱۷ تیرماه منتشر شود.

رييس بانک مرکزی سانفرانسيسکو قرار است غروب روز چهارشنبه در کنفرانس بين‌المللی بانک‌های تجاری سخنرانی کند.

بر اساس برخی از ارزيابی‌ها ميزان متوسط درآمد شرکت‌های آمريکایی در سه ماهه دوم سال جاری حدود سه درصد کاهش يافته است. به نظر می‌رسد که يکی از دلايل مهم آن کاهش ميزان فروش و صادرات شرکت‌های آمريکايی است.

به عنوان نمونه پس از اعلام تصميم مايکروسافت برای اخراج گروهی از کارکنان و کاهش هزينه‌های خود، بهای سهام اين شرکت ۰.۷۷ درصد تنزل يافت و به حدود ۴۴.۶۳ دلار رسيد.

XS
SM
MD
LG