لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

شورولت بولت خودروی سال آمریکا شد 


شورولت بولت
شورولت بولت

شورولت بولت به عنوان خودروی سال آمریکادرسال ۲۰۱۶انتخاب شد دلیل اصلی برای انتخاب این خودرو،برقی بودن و قیمت و امکانات مناسب آن است.

این خودرو یکی از ارزان ترین خودروهای برقی است که مشتریان در بازار آمریکا قادر به خرید آن هستند. این خودرو با قیمت ۳۰ هزار دلاری اش از خودروهای شرکت تسلا که این روزها سر صدای زیادی به پا کرده اند قیمت کمتری دارد و با یک بار شارژ می تواند ۳۸۰ کیلومتر را طی کند که برای یک خودروبرقی پیمایش مناسبی است و می تواندنیاز های شهری را در شهر های بزرگ آمریکا برآورده کند.

اگر این خودرو را با بی ام و آی ۳ مقایسه کنید که با یک بار شارژ می تواند ۱۸۳ کیلومتر را طی کند و قیمت بسیار بیشتری نسبت به ولت داردبه ارزش این خودرو پی خواهید برد. تسلا اس همبا قیمتی بسیار بیشتر از شرولت بولت پیمایش ۳۵۰ کیلومتری دارد.

شورولت بولت با استفاده از باطری های بزرگ ۶۰ کیلو واتی و با استفاده از تکنولوژی شارژ باطری در زمان ترمز گیری توانسته به پیمایشی حتی بیشتر از برخی مدل های تسلا دست پیدا کند.

شورولت در سال های اخیر به دست آوردهای زیادی در زمینه خودرو های برقی رسیده استدر گذشته این شرکت مدل اسپارک را داشت که تنها توان پیمایش ۱۳۱ کیلومتر را داشت.

شورلت بولت از یک پیشرانه‌ی الکتریکی ظرفیت بالا تشکیل شده است که توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. این موتور برقی نیروی مورد نیاز خود را از یک باتری ۶۰ کیلووات ساعتی دریافت می‌کند که ساخت شرکت «ال جی استو» در کف خودرو جای گرفته است. با این مشخصات شورلت بولت می‌تواند در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

این هاچ‌بک دیفرانسیل جلو باگشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متری از بسیاری از خودرهای بنزینی پر شتاب تر است. اندازه این خودرو که تا حدودی مانندیک فولکس گلف است برای محیط های شهری و پارک در کمترین فضا مناسب است البته معمولا آمریکایی ها از چنین خودروهای کوچکی چندان استقبال نمی کنند.

شاسی و سیستم پیشرانهٔ بولت طراحی جنرال‌موتورز است کهبا مهندسی «ال جی» ترکیب شده است. قراردادن باتری‌ها در کف خودرو فضامناسبی را برای پنج سرنشین در این خودرو ایجاد کرده است.

این خودرو دارای سیستم سریع شارژ است که با نیم ساعت شارژ می تواند ۱۴۴ کیلومتر را طی کند. البته این سیستم هنوز از تسلا عقب تر است چرا که تسلا طی مدت ۴۰ دقیقه شارژ می تواند ۳۳۰ کیلومتر را طی کندبا این همه قیمت شورولت بولت حتی از ارزان ترین مدل شرکت تسلا هم کمتر است.

ارزان ترین مدل شرکت تسلا، مدل «تسلا سه» است . تسلا مدل سه را با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار معرفی کرده که قرار است در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود. این خودرو الکتریکی می‌تواند با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر راطی کند. دارنده تسلا سه به راحتی می‌تواند شب در پارکینگ خانه آن را به برق وصل کند و صبح با باتری پر به سر کار برود.

این خودرو با موتور ۲۵۰ اسب بخاری الکتریکی خود می‌تواند طی مدت شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

پیش از تسلا سه، قیمت یک خودرو تمام الکتریکی که بتواند کارایی یک خودرو معمولی سدان بنزینی را داشته باشد بسیار بالا بود. حداقل قیمت محصولات تسلا چیزی نزدیک به ۷۵ هزار دلار بود عددی که شهروندان قشر متوسط را از خرید چنین خودرویی منصرف می‌کرد.

البته همچنان قیمت خودرو های برقی بالا است و برای اینکه این خودروها بتوانند خودروهای بنزینی را به چالش بکشند باید قیمت این خودرو ها ۱۵ هزار دلار دیگر کاهش یابد و پیمایش آن ها هم به ۶۰۰ کیلومتر در یکبار شارژ برسد. از طرفی باید مهندسان به روش هایی دست پیدا کنند تا بتوانند این خودرو ها را سریع تر شارژ کنند. البتهبا ورود تسلا سه و شورولت بولت در سال ۲۰۱۷ رقابت بین خودرو های الکتریکی در آمریکا وارد فاز جدیدی خواهد شد.

XS
SM
MD
LG