لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

آغاز کارزار انتخاباتی هيلاری کلينتون برای رياست جمهوری آمریکا


هيلاری کلينتون،
هيلاری کلينتون،

هيلاری کلينتون روز دوشنبه ۲۴ فروردين (۱۳ آوريل) و يک روز پس از اعلام نامزدی شرکت در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمريکا، مبارزات انتخاباتی خود را با سفر به ايالت آيوا شروع کرد. این در حالی است که جمهوری‌خواهان نيز انتقادات گزنده‌ای از او را شروع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هيلاری کلينتون که در صورت پيروزی اولين رييس جمهوری زن آمريکا خوهد بود پس از اعلام نامزدی خود در روز يکشنبه، عازم يک سفر انتخاباتی از نيويورک محل زندگی‌اش به مقصد ايالت آيوا شد. اين سفر ۱۶۰۰ کيلومتری ايالت به ايالت، شروع مبارزات انتخاباتی برای قطعی شدن نامزدی و پيروزی او در ميان رقيبان حزب دمکرات است.

خانم کلينتون در ويدئوی اعلام نامزدی خود وعده داد در کشوری که شاهد رشد نابرابری دستمزدهاست، به عنوان قهرمان و مدافع شهروندان عادی آمريکا خدمت کند.

به نظر می‌رسد هيلاری کلينتون در انتخابات مقدماتی با رقابت جدی از جانب اردوی حزب دمکرات مواجه نشود. با اين حال در صورت پيروزی به عنوان نامزد حزب دمکرات با ده‌ها نامزد حزب جمهوریخواه رودر رو خواهد شد.

رند پال، سناتور ايالت کنتاکی يکی از نامزدهای اصلی مورد حمايت جناح ليبرال حزب جمهوریخواه و «تد کروز» سناتور ايالت تگزاس و از چهره‌های شاخص حزب دست راستی «تی پارتی» نامزدی خود را در اردوی جمهوریخواهان اعلام کرده‌اند.

مارکو روبیو، دیگر سناتور جمهوری‌خواه از ایالت فلوریدا که آمریکایی - کوبایی است، نیز روز دوشنبه نامزدی‌اش را اعلام کرد.

جمهوریخواهان از پيش تبليغات منفی عليه خانم کلينتون، وزير خارجه دولت پيشين باراک اوباما را آغاز کرده‌اند. آنها او را غيرقابل اعتماد توصيف کرده‌اند و استفاده از حساب ايميل شخصی به جای ايميل کاری و همچنين انتقال يک سرور کامپیوتری به خانه وی در زمان تصدی وزارت خارجه را مورد انتقاد قرار دادند.

جمهوریخواهان همچنين اهدای کمک مالی کشورهای خارجی به بنياد کلينتون را زير سوال برده‌اند.

در زمانی که دولت باراک اوباما در تلاش برای دستيابی به توافق هسته‌ای با ايران و شروع مناسبات ديپلماتيک با کوبا است بعضی از جمهوریخواهان تلاش می‌کنند سياست خارجی آمريکا را به يکی از مسائل محوری انتخابات تبديل کنند.

جب بوش، فرماندار پيشين فلوريدا و برادر جرج دبلیو بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا در ويدئوی اعلام نامزدی خود که روز يکشنبه منتشر شد گفت: «بايد سياست خارجی‌مان از دوره کلينتون- اوباما بهتر باشد، روش آنها به مناسبات ما با متحدانمان لطمه وارد کرده و دشمنان ما را جسورتر کرده است».

در حالی که بين نامزدان اصلی حزب جمهوریخواه در مورد سياست‌های مهم اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد با اين حال در مرحله مقدماتی رقابت‌های انتخاباتی و در مقابل نامزدی هيلاری کلينتون به نظر می‌رسد آنها قصد ندارند روی اين اختلاف‌ها تاکيد کنند. خانم کلينتون رقيبی است که سرانجام تنها يکی از آنها با او پيکار خواهد کرد.

جب بوش با درخواست کمک مالی برای مقابله با «برنامه ليبرال» هيلاری کلينتون، طرفداران خود را تشويق کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس در ادامه می‌نويسد بر خلاف هشت سال پيش و نامزدی خانم کلينتون برای رياست جمهوری در مقابل باراک اوباما، او اين بار مبارزات انتخاباتی‌اش در روز يکشنبه را با پيام شخصی و تاکيد بر پيشينه خانوادگی کلينتون شروع نکرد.

او به دوران چهار ساله تصدی پست وزير خارجه و يا احتمال انتخاب شدن به عنوان اولين رييس جمهوری زن آمريکا اشاره‌ای نکرد.

اين ويدئو مجموعه‌ای از گفتار‌های کوتاه رای‌دهندگان آمريکايی در مورد زندگی، نقشه‌ها، اميد آنها به آينده است. خانم کلينتون در اين ويدئو می‌گويد: «‌هر آمريکايی به قهرمانی پيشرو نياز دارد و من می‌خواهم آن قهرمان پيشرو باشم».

هيلاری کلينتون اميدوار است از لغزش‌های سال ۲۰۰۸ در رقابت با باراک اوباما اجتناب کند. اولين برنامه انتخاباتی او روز سه شنبه برگزار می‌شود.

مشاوران او گفتند که سفر انتخاباتی نظر شخصی خانم کلينتون بوده است. يکی از نزديکان او گفت اتومبيل انتخاباتی او «اسکوبی» با اشاره به سريال انيميشن تلويزيونی «اسکوبی دو» در دهه هفتاد ميلادی نامگذاری شده است.

خانم کلينتون ۶۷ ساله، تاريخ طولانی از حضور در افکار عمومی و خدمت در مشاغل دولتی آمريکا را با خود به مبارزات انتخاباتی می‌آورد که برخی از آنها به نامزدی او کمک می‌کند در حالی که برخی دیگر به ضرر او تمام می شود.

يکی از اقدامات جمهوریخواهان از هم اکنون پيش کشيدن سابقه تاريخی رسوايی اخلاقی بيل کلينتون، همسرش، در زمان رياست جمهوری در دهه ۹۰ ميلادی است.

کارمندان او گفتند خانم کلينتون با درک اين نکته، به عنوان «شخصيتی مقاوم» وارد عرصه انتخاباتی می‌شود که مصمم است با قدرت رو به افزايش حزب دست راستی جمهوریخواه که هر دو مجلس قانونگذاری را در کنترل دارد و سعی می‌کند سد راه باراک اوباما شود مقابله کند.

XS
SM
MD
LG