لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

بیش از ۶۰ کشته و ۲۰۰ زخمی در انفجارهای عراق


یکی از انفجارهای روز چهارشنبه در شهر کرکوک
یکی از انفجارهای روز چهارشنبه در شهر کرکوک
گزارش‌ها حاکی است در جریان یک رشته بمبگذاری در چند شهر عراق در روز چهارشنبه، دستکم ۶۵ تن کشته شده و بیش از ۲۰۰ تن هم زخمی شده‌اند که بالا‌ترین تلفات در این کشور از زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، این حملات در حالی است که اوضاع سیاسی عراق شکننده است. در مورد حملات روز چهارشنبه هنوز هیچ شخص یا گروهی مسئولیت آن را به عهده نگرفته است.

این انفجار سومین حملات این هفته در مناطق شیعه نشین و علیه زائرانی است که راهی آرامگاه امام موسی کاظم در کاظمین عراق می‌شوند.

در شهر «حله» و ساعاتی پیش از شروع دسته‌های زائران یک خودروی بمبگذاری شده منفجر شد و آسیب زیادی به محل رساند. ماموران پلیس می‌گویند این انفجار باعث شد شیشه مغازه‌ها هم پایین آمده و به آسیب زیادی به ساختمان‌ها وارد شود.

در مجموع حدود ۱۶ انفجار در پنج مختلف شیعه نشین روی داده و دولت عراق حضور امنیتی در شهرهای سنی نشین را افزایش داده است.

عراق پنج سال گذشته شاهد کاهش خشونت‌های داخلی بود اما از زمان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، بار دیگر نشانه‌هایی از افزایش خشونت دیده می‌شود.

شکاف سیاسی در عراق تشدید شده و تشکیل دولت ائتلافی و اختلاف میان سیاستمداران هم تشدید شده است. دولت ائتلافی نوری المالکی از سوی مخالفان و منتقدان متهم به انحصارگرایی در قدرت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مشکل سیاسی در عراق باعث شده روند ثبات در این کشور در هشت سال گذشته با اخلال روبرو شود و پس از خروج نیروهای آمریکایی، هنوز آرامش سیاسی بر این کشور حاکم نشده است.

عبدالستار الجمیلی، از نمایندگان حزب العراقیه در پارلمان عراق گفت: «این خشونت‌هایی که روی می‌دهد، بازتاب بحران سیاسی و شکاف شدید سیاسی احزاب عراقی است.»

سرهنگ ضیا الوکیل، سخنگوی نیروهای نظامی ارتش عراق گفت: «قصد این حملات، شعله ور
کردن آتش خشونت و جنگ قومی و بازگرداندن تروریسم بوده است.»

ر پلیس عراق می‌گوید بمب اول در شهر تاجی در شمال بغداد منفجر شده است ساعتی بعد چهار انفجار در بغداد و نزدیک کاروان زائران روی داد. در جنوب بغداد دو خودرو منفجر شدند و در شهر کربلا هم یک خودروی دیگر منفجر شد و باعث کشتار زائران شیعه شد.

شهر بلاد در شمال بغداد هم شاهد چند انفجار خودروی بمبگذاری شده بود. بمبگذاری‌ها شهرهای کرد نشین عراق در شمال را هم شامل شد در شهر کرکوک هم چند انفجار روی داد.
یک خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی دفتر جلال طالبانی، رییس جمهوری این کشور منفجر شد و در شهر کرد نشین موصل هم یک خودرو منفجر شد.

مقامات دولتی عراق می‌گویند جزییات بیشتری از این حملات در دست دارند ولی هنوز اجازه انتشار عمومی آن را پیدا نکرده‌اند. حملات روز چهارشنبه در شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.
XS
SM
MD
LG