لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

تلفات موج گرمای شديد در هند به ۱۱۰۰ کشته رسيد


مقامات دولت هند اعلام کردند تلفات موج گرمای شديدی که سراسر اين کشور را در برگرفته است به یک هزار و ۱۰۰ نفر رسيده و پيش بينی‌های هواشناسی هشدار می‌دهند که موج گرما ادامه خواهد داشت.

به گزارش روز ششم خرداد خبرگزاری فرانسه، مناطق جنوبی هند از اين موج گرما و خشکی هوا بيش از نقاط ديگر کشور آسيب ديده و اکثر قربانيان کارگران ساختمانی، افراد سالخورده و بی‌خانمان‌ها هستند که با وجود اين گرمای شديد نمی‌توانند و يا امکان ماندن در خانه را ندارند.

در ايالت آندرا پرادش که بيش از هر جای ديگری تحت تاثير موج گرما قرار گرفته، از روز ۱۸ مه تاکنون حدود ۹۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته مقامات دولتی، اين تلفات دو برابر ميزان مرگ و مير ناشی از گرما در تابستان سال گذشته است.

در ايالت همجوار تلانگانا که درجه حرارت در روزهای شنبه و يکشنبه به ۴۸ درجه رسيده بود، طی يک هفته اخير بيش از ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که آمار تلفات ناشی از گرما در سال گذشته ۳۱ نفر بود.

در دهلی، پايتخت هند، پيش بينی‌های هواشناسی نشان می‌دهند موج گرما تا هفته آينده ادامه خواهد يافت و اين جان هزاران نفر از افراد فقير را که بدون هيچ امکانات و سرپناهی در خيابان‌ها زندگی می‌کنند، به خطر خواهد انداخت.

برق بسياری از محلات دهلی به خصوص شهرک‌ها و مجموعه‌های مسکونی اقشار کم درآمد در حاشيه شهر هر روز چندين ساعت قطع می‌شود. نيروگاه‌ها و شبکه انتقال برق در هند برای پاسخگويی به نياز مردم ظرفيت کافی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک مغازه دار در يکی از شهرک‌های حاشيه دهلی گفت: «هيچ چيزی نمی‌تواند جلوی اين گرما را بگيرد. حتی با ده بار دوش گرفتن باز هم نمی‌توان با اين گرما مقابله کرد. ما سعی می‌کنيم بيشتر اوقات در خانه بمانيم ولی اين گرما از سال گذشته بسيار شديدتر است. برق مرتب قطع می‌شود و کولرها و دستگاه‌های تهويه عملا بی‌فايده هستند».

بر اساس آمارهای اداره ثبت جرايم در هند بين سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ و در پی گرمای شديد، ۹ هزار و ۷۰۰ نفر در اين کشور جان خود را از دست داده‌اند. طبق اين آمارها در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در فصل گرمای شديد هر سال حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر جان داده‌اند.

خيابان‌های شهر دهلی و به ویژه محلات اطراف شهر به شدت خلوت هستند و کسانی که جرات می‌کنند در اين گرما بيرون بيايند، سر خود را در مقابل تابش شديد آفتاب می‌پوشانند.

کاسبی دکه‌های فروش نوشيدنی رونق گرفته و کارگران ساختمانی و راننده‌های تاکسی و مسافربرها برای مقاومت در برابر گرما به اين دکه‌ها هجوم می‌آورند.

دستفروشان در سراسر شهر بطری‌های آب و نوشيدنی‌های ديگر را به رانندگانی که در ترافيک گير کرده‌اند، می‌فروشند.

مدير اداره هواشناسی هند اعلام کرد که درجه حرارت شهر دهلی در روزهای آينده در حد ۴۵ درجه باقی خواهد ماند که برای اين کشور به معنای موج گرمای شديد است.

او افزود:«دمای حداکثر در روزهای آينده کاهش نخواهد يافت. ولی از روز دوم ژوئن به خاطر شروع باران‌های موسمی کاهش می يابد».

بيمارستان‌ها در مناطقی که بيش از همه تحت تاثير اين موج گرما قرار گرفته، در حالت آماده باش هستند و اداره‌های دولتی به اشکال مختلف به مردم توصيه می‌کنند که در خانه‌ها بمانند و آب کافی بنوشند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها و رسانه‌های هند، طی روزهای اخير ۴۳ نفر در ايالت اوريسا در شرق هند و ۱۳ نفر نيز در ايالت بنگال غربی جان خود را از دست داده‌اند.

روزنامه «تايمز آو ایندیا» هشدار داده است برخی از مناطقی که بيش از همه از موج گرما آسيب ديده‌اند تا قبل از فرا رسيدن فصل باران‌های موسمی دچار خشکسالی خواهند شد.

معمولا باران‌های موسمی در مناطق جنوبی هند از اواخر ماه مه آغاز می‌شود ولی هفته‌ها طول خواهد کشيد تا اين باران‌ها به نواحی خشک‌تر در شمال هند برسند.

XS
SM
MD
LG