لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

اعدام هفت خارجی متهم به قاچاق مواد مخدر در اندونزی با جوخه آتش


حامیان دو استرالیایی متهم به قاچاق مواد مخدر که گزارش‌ها حاکی از اعدام آنها در اندونزی است.
حامیان دو استرالیایی متهم به قاچاق مواد مخدر که گزارش‌ها حاکی از اعدام آنها در اندونزی است.

گزارش‌ها حاکی است هفت خارجی متهم به قاچاق مواد مخدر که مليت‌های مختلفی داشتند همراه با یک اندونزیایی، در اندونزی اعدام شده‌اند اما يک شهروند فيليپينی در لحظه آخر اعدام نشده است.

به گزارش روز هشتم ارديبهشت ماه خبرگزاری رويترز، رسانه‌های اندونزی گزارش دادند شامگاه چهارشنبه، هشت تن از متهمان به قاچاق مواد مخدر توسط جوخه آتش اعدام شده‌اند هرچند اين گزارش‌ها هنوز تاييد نشده است.

جاکارتا آخرين درخواست‌ها برای لغو مجازات اعدام را رد کرده و گفته بود که احکام اعدام این افراد اجرا خواهند شد.

متهمان اين پرونده، شهروندانی از نيجريه، استراليا، برزيل و اندونزی بودند.

سخنگوی دادستانی اندونزی گفته است اعدام «مری جين وولسو» مادر دو فرزند که فيليپينی است و در سال ۲۰۱۰ و در حالی که قصد داشت ۲.۶ کيلوگرم هرويين را با جاسازی در چمدان وارد اندونزی کند، به تعويق افتاده است.

سخنگوی دادستانی اندونزی گفته که به درخواست دولت مانيل و پس از آن‌که يک رابط مواد مخدر خود را تحويل دولت فيليپين داده، اين حکم اعدام به تعويق افتاده و در لحظه آخر اجرا نشده است.

شماری از شهروندان فيليپينی که در بيرون از سفارت فيليپين در اندونزی جمع شده بودند، با شنيدن اين خبر، هورا کشيده و ابراز خوشحالی کردند.

سازمان ملل متحد اجرای احکام اعدام را محکوم کرده و روابط ميان استراليا و اندونزی هم بر سر اجرای حکم اعدام دچار تنش شده است.

ساعاتی پيش از اعلام اجرای حکم اعدام، مردم برخی از شهرهای استراليا با برگزاری تجمعاتی از دولت خواستند که اگر دو متهم استراليايی اين پرونده اعدام شدند، «واکنش قاطعی» نشان دهد.

دولت اندونزی حاضر نشده که جزييات دقيق زمان اجرای حکم اعدام را اعلام کند اما گزارش‌ها حاکی است سال گذشته حکم اعدامی از اين دست، اواخر شب و اوايل ساعات صبحگاهی اجرا شده بود.

آمبولانس‌ها و ماشين‌های حامل تابوت هم در يکی از جزاير مرکزی اندونزی که محل احتمالی اجرای حکم اعدام بوده، ديده شده است.

رييس جمهوری فيليپين گفته که در آخرين لحظه از دولت اندونزی خواسته است اجرای حکم وولسو را متوقف کنند چرا که او ممکن است شاهدی کليدی در يک پرونده قاچاق مواد مخدر سازمان يافته باشد.

يکی از متهمان که شهروند استراليا بود، با آخرين درخواست او پيش از مرگ موافقت شد و توانست پيش از اجرای حکم اعدام با دوست دختر اندونزيايی‌اش ازدواج کند.

دو متهم استراليايی اين پرونده در سال ۲۰۰۵ و در جريان قاچاق هرويين به اندونزی دستگير شده بودند.

XS
SM
MD
LG