لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

اتحاديه اروپا طرح ۱۰ ماده‌ای برای مقابله با مشکل مهاجران تصویب کرد


جمع آوری قربانیان توسط کشتی‌های گارد ساحلی ایتالیا
جمع آوری قربانیان توسط کشتی‌های گارد ساحلی ایتالیا

در جريان جلسه اضطراری روز دوشنبه ۳۱ فروردين وزيران کشور و امور خارجه کشورهای اتحاديه اروپا در لوکزامبورگ، طرحی ۱۰ ماده‌ای برای مقابله با مشکل مهاجران در بخش‌های جنوبی اروپا تصويب شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اين طرح برای افزايش حضور در مرزهای آبی و نيز بررسی هوايی حدود پنج هزار نقطه مرزی اروپا است.

همچنين مواردی برای همکاری با کشورهای همسايه مناطق بحران‌زده چون ليبی و امکان بازگشت سريع برای مهاجران غيرقانونی هم در اين طرح تعريف شده است.

نابودی قایق قاچاقچیان از دیگر برنامه‌هایی است که اتحادیه اروپا به دنبال اجرای آن است.

فدريکا موگرينی، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا، گفت اين طرح کمک می‌کند تا برنامه‌ريزی بهتر داشته باشيم. وی افزود که اين طرح همين هفته به ۲۸ عضو اتحاديه فرستاده خواهد شد.

در همین حال اعلام شد که قرار است رهبران اتحادیه اروپا، مسئله مهاجران غیرقانونی را روز پنج شنبه در نشستی اضطراری در بروکسل بررسی می‌کنند.

در جريان غرق شدن کشتی حامل مهاجران در روز يکشنبه ۳۰ فروردين ماه در جنوب ايتاليا، حدود ۷۰۰ تن کشته شده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است ممکن است تلفات به ۹۰۰ تن هم برسد.

خانم موگرينی گفت: «اين حادثه باعث شد تا اتحاديه اروپا از حضور اهريمنی قاچاقچیان انسان‌ به طور کامل بيدار شود و بداند اين مسئله يک حادثه و مربوط به امروز نيست و بايد برای آن برنامه داشت».

به گزارش خبرگزاری رويترز، عمليات برای جمع‌آوری قربانيان حادثه غرق شدن کشتی مهاجران روز يکشنبه هنوز در جريان است. کشور مالت اعلام کرده که قربانيان اين حادثه ممکن است به ۹۰۰ تن برسد.

اين گزارش می‌گويد فقط در سال جاری ميلادی و در چهار ماه گذشته، بيش از يک يک هزار و ۸۰۰ مهاجر که قصد داشتند از مرز آبی عبور کنند، کشته شده‌اند.

سازمان بين‌المللی مهاجرت می‌گويد در همين زمان، حدود ۲۱ هزار مهاجر توانسته‌اند خود را به اروپا برسانند.

اين سازمان می‌گويد آمار یاد شده مربوط به مهاجران فصلی است که در تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد. سال گذشته ميلادی، ۱۷۴ هزار نفر توانستند از مرزهای آبی عبور کرده و به اروپا برسند و نزديک به سه هزار و ۲۰۰ تن هم کشته شدند.

سازمان بين‌المللی مهاجرت گفته که با توجه به «بی قانونی حاکم در ليبی» امکان افزايش بيشتر مهاجران به سمت اروپا وجود دارد.

یک هزار تلفات جانی ظرف یک هفته

گزارش خبرگزاری رویترز می‌گوید: «اگر غرق شدن يک کشتی ديگر در نزديکی سواحل ليبی را نيز به آن بيافزاييم، رقم تلفات سفرهای دريايی خطرناک مهاجران در دريای مديترانه طی هفته گذشته به حدود یک هزار نفر می رسد».

سارا تيلر از موسسه خيريه «نجات کودکان» در مورد حادثه روز يکشنبه می‌گويد: «وقوع اين فاجعه قابل اجتناب بود. رقم تلفات آن به اندازه غرق شدن کشتی تايتانيک و ۳۰ برابر تلفات کشتی تفريحی کوستا کونکورديا بود که چند سال پيش در در نزدیکی سواحل ايتاليا غرق شد».

ليبی به مسير اصلی حرکت مهاجرانی بدل شده است که به خاطر شرايط جنگی، سرکوب و فقر از کشورهايی نظير اريتره، نيجر، سوريه و عراق می‌گريزند.

در هفته‌های اخير با توجه به ناامن شدن ليبی و بهتر شدن شرايط آب و هوا، بر تعداد کشتی‌های حامل مهاجران که قصد عبور از دريای مديترانه دارند افزوده شده است.

يک مرد بنگلادشی که از حادثه روز يکشنبه نجات يافته می گويد: تعداد مسافران اين کشتی حدود ۹۵۰ نفر بود اما مقامات مسئول قبلا از قول همين فرد گفته بودند که تعداد مسافران ۷۰۰ نفر بوده است. اين فرد توسط هلی‌کوپتر به کاتانيا در سيسيل در جنوب ايتاليا منتقل شده و در آنجا ضمن بازپرسی توسط ماموران دادستانی تحت مداوا قرار گرفته است.

اين فرد به مقامات دادستانی ايتاليا گفته است که قاچاقچيان حدود ۳۰۰ نفر از مهاجران را در يکی از انبارهای کشتی حبس کرده بودند و به احتمال زياد همه اين افراد کشته شده‌اند. مقامات دادستانی و نهادهای بين‌المللی می‌گويند که اطلاعات اين فرد هنوز قابل تایيد نيست.

روز دوشنبه يک کشتی چوبی کوچک حامل مهاجران که از ترکيه حرکت کرده بود در نزديکی يک جزيره يونان دچار حادثه شد. در اين حادثه حداقل سه نفر شامل يک کودک کشته شده و حدود ۹۰ نفر نجات يافتند. رقم دقيق سرنشينان اين کشتی و تعداد دقيق قربانيان اين حادثه قابل تشخيص نيست.

همچنين سازمان بين‌المللی مهاجران روز دوشنبه اعلام کرد که دفتر اين نهاد در شهر رم يک تماس تلفنی از آب‌های بين المللی دريای مديترانه برای کمک دريافت کرده و در آن گفته شده است که سه کشتی حامل مهاجران در معرض خطر هستند.

در اين تماس گفته شده که ۲۰ سرنشين يکی از کشتی‌ها کشته شده و ۳۰۰ سرنشين آن در وضعيت خطرناکی هستند. در مورد مسافران دو کشتی ديگر اطلاعی دريافت نشده است.

از زمان سقوط معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، اوضاع در ليبی بی ثبات‌تر شده و اکنون گروه‌های اسلامگرای تندرو بخش زيادی از خاک ليبی و از جمله بنادر شمالی اين کشور را در کنترل دارند.

در حال حاضر دو دولت رقيب بر اين کشور حکومت می‌کنند. دولت مورد قبول جامعه بين‌المللی در شرق ليبی و دولت مورد حمايت اسلامگرايان در طرابلس مستقر است.

XS
SM
MD
LG