لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

فیس‌بوک و ارائه پروژه خدمات «اینترنت دات اورگ»


مارک زاکربرگ در جریان اعلام اجرای پروژه اینترنت دات اورگ در هند که حدود هشت ماه پیش برگزار شد.
مارک زاکربرگ در جریان اعلام اجرای پروژه اینترنت دات اورگ در هند که حدود هشت ماه پیش برگزار شد.

فیس‌بوک سایت جدیدی به نام «اینترنت دات اورگ» internet.org راه‌اندازی کرده که به گفته این شرکت، هدف آن تسهیل استفاده از اینترنت برای ساکنان مناطق دورافتاده کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش روز ۱۴ اردیبهشت ماه خبرگزاری رویترز، برخی از فعالان حوزه اینترنت در هند از این اقدام فیس‌بوک انتقاد کرده و می‌گویند این شرکت بزرگ با «کنترل اطلاعات همه مراجعان به این وبسايت جدید، اصل آزادی اینترنت را نقض می‌کند».

سایت جدید فیس‌بوک علاوه بر امکان دسترسی به این شبکه اجتماعی و خدمات ارتباطی آن مثل ارسال پیام، امکانات دیگری مثل انتشار آگهی‌های کاریابی، اطلاعات در مورد کشاورزی، آموزش و پرورش و خدمات پزشکی و درمانی نیز ارائه می‌دهد.

سیستم عامل و مختصات فنی این سایت به شکلی طراحی شده که افراد توسط تلفن‌های موبایل می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

«کریس دانیل» از مدیران «اینترنت دات اورگ» که برای گفت‌وگو با شرکت‌های همکار و ارائه دهنده این خدمات به شهر دهلی سفر کرده است، گفت این وبسایت تاکنون در ۹ کشور آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین راه‌اندازی شده‌ ا‌ست.

فیس‌بوک می‌گوید که این پلتفرم اینترنتی در اختیار آن دسته از توسعه‌دهندگان خدمات و نرم‌افزارهای اینترنتی قرار خواهد گرفت که شروط مشخصی را رعایت کنند.

خدمات و مضامینی که ارائه می‌کنند باید از طریق موبایل‌های ساده و تلفن‌های هوشمند و در مناطقی که پوشش اینترنت بسیار محدود است، قابل دسترسی و قابل استفاده باشد.

فیس‌بوک ماه فوریه در همکاری با شرکت ارتباطاتی «ریلاینس» در هند این وبسایت جدید را راه اندازی کرد. اما پس از آن‌که فعالان عرصه اینترنت در هند بی‌طرفی سایت جدید را زیر سئوال برده و از آن انتقاد کردند، تعدادی از شرکت‌های تجاری آنلاین و توسعه‌دهندگان نرم افزارها و مضامین اینترنتی از همکاری با آن خودداری کردند.

«نیخیل پاهوا» یک فعال مستقل اینترنت در هند می‌گوید سایت جدید شرکت فیس‌بوک در شیوه کار اینترنت یک تغییر اساسی ایجاد خواهد کرد.

او می افزاید: «فیس‌بوک با دادن امکانات و امتیازهای ویژه‌ای به شرکت‌هایی که با آن همکاری می‌کنند، عملا علیه دیگر شرکت‌های اینترنتی تبعیض قایل شده و فعالیت آنها را دشوار خواهد کرد».

اما کریس دانیل از مدیران سایت «اینترنت دات اورگ» به خبرگزاری رویترز گفت این وبسایت به روی تمام ارائه دهندگان خدمات موبایل باز است و ارائه کنندگان مضامین و خدمات اینترنتی نه پولی دریافت می‌کنند و نه لازم است که پولی پرداخت کنند.

او افزود:«اصل بی‌طرفی اینترنت را باید با اجرای طرح‌هایی ادغام کرد که دسترسی تعداد بیشتری از مردم به اینترنت را تشویق و تسهیل کند».

XS
SM
MD
LG