لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۸

«نيمی از بازار روغن موتور ايران در انحصار محصولات تقلبی است»


رييس اتحاديه صنف فروشندگان لاستيک، روغن ترمز و فيلتر می‌گويد بخش اعظم روغن ترمز و روغنی موتوری که در بازار ايران عرضه می‌شود، «از روغن سوخته خودروها» درست شده است.

عباس سماواتی، رييس اتحاديه صنف فروشندگان لاستيک، روغن ترمز و فيلتر روز دوشنبه سوم آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری ايرنا گفت: «خيلی از واحد‌ها نمی‌دانند روغن خريداری شده تقلبی است و از سويی سازمان‌های نظارتی نمی‌توانند تمام واحدهای صنفی را بررسی کنند لذا همواره مردم با روغن‌های تقلبی روبه رو می‌شوند».

وی در خصوص اين که «چرا فروشندگان غيرقانونی معرفی نشده و يا با آنها برخورد نمی‌شود»، گفت: «بارها فهرست متخلفان به سازمان های حمايت و استاندارد اعلام شده است. در اين خصوص يا کاری از سوی مسئولان اين بخش انجام نشده يا جريمه‌ها به حدی ناچيز بوده که سياست بازدارندگی نداشته است».

آقای سماواتی افزود: «از همين رو اعلام اسامی آنها (فروشندگان محصولات تقلبی) تنها باعث هدر رفتن وقت ما و ايجاد کدورت است».

رييس اتحاديه صنف فروشندگان لاستيک، روغن ترمز و فيلتر گفت: «روغن بايد در مبدا (محل توليد) مورد بررسی قرار گيرد نه آنکه مسئولان بخواهند واحد صنفی را بررسی و جريمه کنند».

عباس سماواتی همچنين گفت: «تاکنون ۱۰ نشان به نام را به سازمان‌های نظارتی معرفی کرديم که از روغن سوخته استفاده می‌کنند، اما هيچ پيگيری صورت نگرفته است».

گزارش ایرنا حاکی است که توليدکنندگان با خريد روغن سوخته و تغيير شکل ظاهری آن به صورت غيراستاندارد و با بسته بندی‌های شکيل و علامت استاندارد، محصولات خود را با قيمت‌های بالا می‌فروشند و واحدهای صنفی هم امکان شناسايی آن را ندارند.

بر اساس گزارش یاد شده، اين روغن‌ها گيربکس، ديفرانسيل و ترمز خودرو را درگير می‌کند و به مرور زمان خودرو با آسيب جدی روبه رو می‌شود.

عباس سماواتی گفته است: «روغن‌های غيراستاندارد در کرج، اشتهارد و گرمسار توليد می‌شود و سازمان‌های نظارتی می‌گويند مراکز توليد در زمره حوزه استحفاظی ما نيست».

XS
SM
MD
LG