لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

«یک خرس قهوه‌ای با ماده شیمیایی از پا درآمده است»


لاشه يک خرس قهوه ای ماده و ۸ ساله روز ۲۶ شهريورماه در ارتفاعات نزديکی آهار - شمال شرقی تهران - پيدا شد. بررسی‌های اوليه نشان می‌دهد اين حيوان در اثر مسموميت با ماده شيميايی «وارفارين» کشته شده است.

ايمان معماريان، دامپزشک مرکز بازپروری حيات وحش پرديسان که اين خرس را کالبد شکافی کرده، می‌گويد: «وارفارين داوريی برای ضد انعقاد خون است و همان سمی است که در برخی از مرگ موش‌ها هم هست. يعنی دارويی است که اگر دوز آن بالا برود، باعث خونريزی شديد و مرگ می‌شود. علائم بالينی و کالبد شکافی نشان می‌دهد اين تاثير وارفارين است. البته ما نمونه‌ای هم برای آزمايشگاه سم‌شناسی فرستاده‌ايم.»

گزارش کالبد شکافی حاکی است در محتويات معده اين خرس ماده، موهايی بود که به احتمال زياد مربوط يک لاشه الاغ بود که در نزديکی پيدا شده است. البته فقط جمجه و سر و گردن الاغ باقی مانده است.»

آقای معماريان می‌گويد: « حدس ما اين است که لاشه الاغ را کسی با مرگ موش يا وارفارين مسموم کرده و به عنوان طعمه برای خرس گذاشته است.»

اين خرس ماده دو توله دارد که در محيط هستند و بررسی محيط‌بانان نشان می‌دهد توانايی زندگی مستقل دارند و نيازی به زنده‌گيری آن‌ها نيست.

ايمان معماريان گفت: «به احتمال زياد افرادی محلی قصد کشتن اين خرس و توله‌هايش را داشتند چرا که آن نواحی کندوی زنبور عسل پرورشی و باغ میوه هست و خرس را به خود جلب می‌کند.»

شکارچیان برای گرفتن توله‌های خرس سعی می‌کنند خرس ماده را کشته و بچه‌هایش را بگیرند. این خرس اما توله‌هایی بزرگ داشته که امکان گرفتن آن‌ها برای شکارچیان نیست.

XS
SM
MD
LG