لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

راهپیمایی معترضان در هنگ‌کنگ


شماری از معترضان در هنگ‌‌کنگ برای برکناری مدیر انتصابی از سوی چین در این شهر، تظاهرات کردند. معترضان می‌گویند مخالف «کنترل دولت هنگ‌کنگ از سوی چین» هستند.

به گزارش روز ۱۰ تیر ماه خبرگزاری رویترز، در ۱۰ سال گذشته چنین چالش بزرگی مقابل حزب حاکم کمونیست چین، «بی‌سابقه» بوده است.

«لونگ چون‌یینگ»، مدیرارشد اجرایی هنگ‌کنگ، گفت که دولتش «نهایت توان» خود را برای حرکت به سوی اجرای حق جهانی همه‌پرسی، به کار خواهد بست. یینگ این سخنان را در حالی گفت که ماه گذشته حدود ۸۰۰ هزار نفر در یک همه‌پرسی غیررسمی اعلام کردند که خواهان یک نظام مبتنی بر دموکراسی تمام‌عیار هستند.

سازمان‌دهندگان راهپیمایی اخیر می‌گویند شمار شرکت‌کنندگان چیزی بیش از ۵۱۰ هزار نفر بوده و تأکید می‌کنند که این رقم برآوردی «محافظه‌کارانه» است. پلیس هنگ کنگ گفته چیزی حدود ۹۸ هزار تن در این تظاهرات حضور داشته‌اند.

جانسون یونگ، مسئول سازمان‌دهی جبهه حقوق مدنی، یکی از برگزارکنندگان راهپیمایی گفت اگر چین به خواسته تظاهرکنندگان درباره برگزاری یک انتخابات مستقیم در سال ۲۰۱۷ اهمیت ندهند، فعالان برای اشغال بخش‌های تجاری شهر، به خیابان‌‌ها خواهند آمد.

این گزارش حاکی است شماری از تظاهرکننده‌گان در ساعات پایانی سه‌شنبه متفرق شدند، اما شماری دیگر همچنان تا پاسی از نیمه شب در خیابان باقی ماندند. بعضی از گروه‌های دانشجویی، از جمله گروه موسوم به «سکولاریزم» و «فدراسیون دانشجویان هنگ‌کنگ» نیز نیروهای خود را برای شب آماده کردند.

دانیل چِنگ، ۲۴ ساله، که در حال حاضر به عنوان ارزیاب ساختمان کار می‌‌کند می‌گوید: «دولت هنگ‌کنگ الان توسط دولت چین کنترل می‌شود.»

دیگر گزارش‌ها از هنگ‌کنگ حاکی است که در پی این تظاهرات، در منطقه تجاری شهر فضای امنیتی حاکم شده و ۲۰۰ نیروی پلیس نیز در مقابل دفتر محل کار مقامات دولتی هنگ کنگ به نگهبانی ایستاده‌اند.

همچنین گزارش شده که پلیس چند معترض را که قصد داشتند از موانع عبور کنند، دستگیر کرده است. به آمار دقیق این افراد اشاره‌ای نشده است.

فعالان موسوم به «سوسیال دموکرات‌های هنگ‌کنگ» در جریان این راهپیمایی یک نسخه از «کاغذ سفید» را به آتش کشیدند. کاغذ سفید سندی است که دولت چین ماه پیش برای تأکید بر حق حاکمیت خود بر هنگ‌کنگ منتشر کرد.

«لام سوئی پان»، یک داوطلب ۲۲ ساله حقوق بشر در پایان مراسم گفت: «این شاید آخرین شانس شنیده شدن صدای ما باشد.»

معترضان گفته‌اند در انتخابات جدید مدیر ارشد اجرایی در سال ۲۰۱۷، خواستار دموکراسی بیشتری هستند. آنها همچنین گفته‌اند که می‌خواهند ثبت‌نام برای نامزدی در انتخابات برای همگان آزاد باشد.

تا به امروز رهبران چین همواره مراقب بوده‌اند که فقط نامزد‌های طرفدار پکن در انتخابات شرکت کنند.

هنگ‌کنگ در گذشته از مستعمره‌های بریتانیا بود. بعد از بازگردانده شدن به چین، فرمول «یک کشور، دو نظام» در هنگ‌کنگ به اجرا گذاشته شد.

«لی یوآنچائو»، معاون اول رییس‌جمهوری چین، روز سه‌شنبه در دیدار با یک گروه از جوانان درخواست کرد به اجرای «اصل یک کشور، دو نظام» متعهد باشند.

معترضان در هنگ‌کنگ نگران هستند که از زمان انتقال حاکمیت به چین، پکن نقش فزاینده‌ای را در زندگی مدنی و سیاسی آن‌ها به عهده گرفته است.

XS
SM
MD
LG