لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۶

دعا و سجده برای امام سوم شیعیان در محوطه بیمارستانی در اسرائیل


بنای موسوم به مکان دفن سر حسین ابن علی در اشکلون
بنای موسوم به مکان دفن سر حسین ابن علی در اشکلون

بیش از پنجاه زائر شیعه در نزدیکی يک مقبره باستانی در شهر اشکلون اسرائیل، برای امام سوم شیعیان اقدام به خواندن دعا کرده و سجده به جای آوردند.

به گزارش روز ۲۰ بهمن ماه خبرگزاری رویترز از شهر اشکلون، حمد و ثنا در خاورمیانه غیرمعمول نیست اما این زيارتگاه در محوطه يک بیمارستان اسرائیلی و در نزدیکی نوار غزه واقع شده است و به مرکز درمانی مجروحان و قربانیان درگیری‌های منطقه شهرت دارد.

در مرکز درمانی بارزیلایا در شهر بندری اشکلون مقبره‌ای قرار دارد که شیعیان معتقدند محل دفن سر «حسین‌ابن علی»، امام سوم شیعیان است که طبق روايات شیعی، در قرن اول هجری در جنگ کشته شد.

شیخ معز طرمل، پيشوای اين زائران، به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در درجه اول به احترام سر امام حسین دعا می‌کنیم برای این‌که او شهید شده است. و معتقدیم اگر در اینجا نماز بخوانیم خدا به ما گوش می‌دهد».

بسیاری از شیعیان معتقدند که پیکر حسین ابن علی در کربلای عراق دفن شده است. با این حال بعضی از شیعیان بر این اعتقاد هستند که سنی‌ها سر او را تا قرن دهم میلادی در شهر اشکلون پنهان کرده بودند و پس از آن بود که روح امام حسین پیش از آغاز جنگ‌های صلیبی و حمله صلیبیان به بیت‌المقدس یا اورشلیم، برای در امان ماندن به آرامگاه جاودانی‌اش در مصر عروج کرد.

فرقه شیعی بهره داوودی با بیش از یک میلیون پیرو در جهان به این نظریه معتقد است. پیروان این فرقه هر سال برای زیارت در اطراف اين زيارتگاه که روی يک تپه چمن در محوطه بیمارستان بارزیلایا قرار دارد، گرد هم می‌آیند.

موشه هنانل، یک پژوهشگر اسرائیلی که در سازماندهی دیدارهای عمومی بارزیلایا همکاری می‌کند، به رویترز گفت: «بعضی از زائران شیعه که در اين بیمارستان گرد هم می‌آیند از کشورهایی مسافرت می‌کنند که اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند».

او که به دلیل حساسیت‌های سیاسی از بردن نام کشورها خود‌داری کرد، افزود: «ورود زائران به اسرائیل از پیش تایید می‌شود».

دکتر ران لوبل، معاون بیمارستان بارزیلایا، گفت: «این یکی از مسائل عجيب خاورمیانه است. از یک طرف یکی از مکان‌های مقدس مسلمانان شیعه اینجا واقع شده، و از طرف دیگر در ۱۲ کیلومتری جنوب اینجا مسلمانان دیگری هستند که به طرف ما موشک پرتاب می‌کنند».

او افزود: سال گذشته و در جریان جنگ غزه سامانه دفاع ضد‌هوایی اسرائیل موسوم به «گنبد آهنین» دو موشک حماس را بر فراز بارزیلایا شناسایی و منهدم کرد.

رهبر این زائران شیعه که به بیمارستان اسرائیلی بارزیلایا آمده‌اند گفت که «تقدير الهی» اين بیمارستان را در امان نگه داشته است.

شيخ معز طرمل افزود: «ما معتقدیم این مکان مقدسی است و موشک‌های زیادی به اشکلون (عسقلان) پرتاب شده‌اند، اما این محل همیشه امن و امان مانده است و ما معتقدیم این یک تقدير الهی است».

XS
SM
MD
LG