لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۷

مدیرکل آژانس: نمی توان به مذاکره با ایران خیلی خوشبین بود


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه اول شهريورماه نسبت به دستيابی به پيشرفتی درمذاکرات روز جمعه با ايران ابراز ترديد کرده و گفته است،آژانس همچنان به دنبال دسترسی به منطقه نظامی پارچين است.

گزارش ها حاکی است آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان تحقیق روی سایت نظامی پارچین در ایران است و گفته که تصاویر ماهواره ای احتمال عملیات پاکسازی و خاکبرداری در این منطقه را نشان می دهند و به همین دلیل باید در این زمینه تحقیق شود. ایران در پاسخ گفته پارچین یک سایت هسته ای نیست و هیچ کار پاکسازی هم در آن انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات های آژانس روز چهارشنبه گفتند تصاویر ماهواره ای نشان میدهد یک سری فعالیت ها و بعد از آن پاکسازی در پارچین انجام شده و از ایران خواسته شده در این مورد توضیح دهد. این دیپلمات ها گفته اند بازدید از پارچین یکی از اولویت های گفت وگوهای روز جمعه با ایران خواهد بود و بازرسان می خواهند بررسی کاملی از منطقه داشته باشند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در فنلاند به سر می برد، روز چهارشنبه گفت: «ما از هر فرصتی برای گفت وگو و رسیدن به نتیجه بر سر موضوعاتی که در فعالیت های هسته ای ایران مطرح است استفاده می کنیم اما در مورد رسیدن به توافق خیلی به آن خوشبین نمی توان بود ولی ما تلاش خود را خواهیم کرد.»

گزارش رویترز می گوید تصاویری که ماهواره ها منتشر کرده اند، نشان می دهد در نزدیکی پارچین یک سری ساخت و ساز انجام شده و بعد شروع به خاکبرداری و خاکریزی کرده تا برخی از آثار را پنهان کند. آژانس می گوید احتمال دارد در این تاسیسات، ساخت لوله فولادی مرتبط با سلاح در حدود ده سال پیش انجام شده باشد.

یکی از دیپلمات ها به خبرنگار رویترز در وین گفته است: «من هم شنیده ام که پاکسازی ها و عملیات محوسازی زیادی در پارچین انجام شده و در گزارش سال پیش هم به آن اشاره شده بود.» یک دیپلمات دیگر هم گفت است ایران تا وقتی به طور کامل مطمئن نباشد که بازرسان چیزی پیدا نخواهند کرد، اجازه دسترسی به آن جا را نخواهند داد.

ایران، اتهام های مرتبط با سایت پارچین را «مسخره» خوانده و می گوید صحت ندارد. با این حال منابع نزدیک به رویترز می گویند از آن جایی که مسئله سایت پارچین ممکن است در گزارش فصلی آژانس منتشر شود، در مذاکرات روز جمعه با ایران به آن پرداخته خواهد شد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در بیانیه ای کوتاه تایید کرد مذاکراتی را برای روز جمعه با نمایندگان ایران در پیش رو دارد. دو طرف از سال پیش تاکنون دوبار مذاکره داشته اند که هر دوبار بدون رسیدن به هیچ نتیجه ای پایان یافته است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. مدیرکل آژانس هم طی آخرین گزارش های خود فهرستی از موارد ابهام منتشر کرده و از ایران خواسته بود همکاری کند تا این مسائل باقیمانده، حل و فصل شود.
XS
SM
MD
LG