لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

تاسیس مرکز بین‌المللی حمایت از فعالیت‌های مدنی در پراگ


قرار است یک مرکز بین‌المللی برای حمایت از فعالیت مدنی کشورهای عضو شوروی سابق که در حال حاضر از ناحیه دولت تحت فشار هستند در پراگ، پایتخت جمهوری چک، تاسیس شود.

به گزارش روز ۳۰ بهمن ماه خبرگزاری رویترز، این نهاد با نام «مرکز جامعه مدنی پراگ» در حالی برای افتتاح آماده می‌شود که تنش‌ها میان روسیه و غرب بعد از اوضاع اوکراین و ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در حال شدت گرفتن است.

این مرکز محلی برای آموزش و سازماندهی کارگاه‌های آموزشی و زمینه‌های همکاری برای فعالان مدنی کشورهایی چون بلاروس، اوکراین، مولداوی، گرجستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.

راستیسلو والودا، مدیر این مرکز طی بیانیه‌ای که روز ۳۰ بهمن ماه منتشر کرد، گفته است: «ما در حال افتتاح یک مرکز جدید هستیم، چرا که جامعه مدنی در منطقه پتانسیل بسیار بزرگی دارد. هنوز هم، به ویژه در برخی کشور‌ها، فشار بر این قشر – نهادهای مدنی - در حال افزایش است».

به گفته وی، این مرکز باعث پیشرف ارزش‌هایی چون «برخورداری از تفکر باز بودن، تحمل‌پذیری و احترام به حاکمیت قانون و حقوق بشر» خواهد شد.

رییس این مرکز تصریح کرد که این مرکز، به دنبال جایگزین کردن دولت‌ها (تغییر رژیم حاکم) نیست.

این مرکز توسط سازمان غیردولتی «افراد نیازمند» پراگ راه اندازی شده و بودجه آن توسط «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا»، دولت‌های سوئیس و جمهوری چک، همچنین دو نهاد غیردولتی آمریکایی تامین خواهد شد.

XS
SM
MD
LG