لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

واکنش وزير دفاع ایران به سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین در اسرائیل


احمد وحيدى
احمد وحيدى
احمد وحيدى، وزير دفاع ايران روز يكشنبه ۲۳ مهرماه گفت: ما پرواز پهپاد حزب الله لبنان بر فراز اسرائيل را «حق طبيعى» آنان مى‌دانيم و اين كار نشان از «سستى و ضعف» آن چيزى است كه اسرائيل به آن «گنبد آهنين» مى‌گويد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای وحیدی همچنین گفته است «هرآنچه در اين مدت، با عنوان گنبد آهنين فضای دفاعی رژيم صهيونيستی بيان می‌شد با اين اقدام فروپاشيد و مشخص شد رژيم صهيونيستی نمی‌تواند از خشم امت اسلام درامان باشد.»

ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرده بود که یک فروند هواپیمای بدون سرنشین که در حال پرواز بر فراز خاک خود بود سرنگون کرده است.

حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه شب ۲۰ مهر اعلام کرد پهپادی که اسرائیل بر فراز آسمان خود سرنگون کرد، متعلق به این گروه و ساخت ایران است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی که از شبکه المنار پخش شد، مسئولیت اعزام این هواپیما را بر عهده گفت و این «عملیات» را «مهم و بی‌سابقه در تاریخ مقاومت، لبنان و منطقه» توصیف کرد.

وزیر دفاع ایران افزوده است: در اين مسئله (اسرائیل) که توانمندی‌های خود را بر مبنای توان نظامی به ديگران القاء می‌کرد، شکست خورد و اين القائات نيز فروريخت و ديگر نمی‌تواند به امت‌های اسلامی زور بگويد و سلطه‌گری خود را اعمال کند و اين دستاورد به برکت مقاومت اسلامی و حرکت عزتمندانه جمهوری اسلامی ايران است.

حسن نصرالله پیشتر گفته بود: «مقاومت در لبنان یک هواپیمای شناسایی پیشرفته را از خاک لبنان به پرواز در آورد. ضرورتی ندارد که مشخص کنیم از کجا. این هواپیما صد‌ها کیلومتر بر فراز دریا هدایت شد پس از آن مرزهای آهنین دشمن را در نوردید و وارد جنوب فلسطین شد. پس از آن ده‌ها کیلومتر در عرض جنوب، بر فراز پایگاه‌های حساس و مهم پرواز کرد تا اینکه دشمن آن را در نزدیک منطقه دایمونا سرنگون کرد.»

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین افزوده بود که این هواپیمای بدون سرنشین روسی نیست بلکه ساخت ایران است و کادرهای متخصص لبنانی در حزب‌الله آن را مونتاژ کردند.

آقای وحیدی در مورد «ايرانی بودن» اين پهپاد و نيز ميزان استمرار حمايت‌ها ایران گفت: «توانمندی‌های جمهوری اسلامی ايران بسيار بالاست و در اختيار و خدمت امت اسلامی است.هرآنچه در اختيار داريم در زمان خود برای دفاع از امت و سرزمين‌های اسلامی مورد استفاده قرار می‌دهيم و اين امری طبيعی است.»

پیشتر اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل در واکنش به ورود هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوایی اسرائیل کفته بود: «اسرائیل در آینده نزدیک ورود این هواپیما به حریم هوایی‌اش را تلافی خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم پنجشنبه در بازدید از مناطق مرزی اسرائیل و فلسطین تاکید کرد که حزب الله لبنان پشت ماجرای پرواز بهپاد بر فراز اسرائیل است.
XS
SM
MD
LG