لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

تیم ملی فوتبال ایران در گام اول مقابل ترکمنستان متوقف شد


تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی‌اش از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ از منطقه آسیا در برابر ترکمنستان با تساوی یک بر یک متوقف شد.

در این بازی، ایران خیلی زود و در سومین دقیقه توسط سردار آزمون به گل رسید که این گل زودهنگام، نوید یک پیروزی پر گل را برای همبازیان آندرانیک تیموریان می‌داد اما روند بازی، به نحو دیگری رقم خورد.

ترکمنستان در همان نیمه نخست توانست گل تساوی را توسط روسلان مینگازوف، درون دروازه علیرضا حقیقی قرار داده و یک امتیاز شیرین را کسب کند. این تیم در دیدار قبلی، مقابل گوام با نتیجه یک بر صفر شکست خورده بود.

به این ترتیب، گوام با شش امتیاز در صدر جدول گروهی قرار گرفته است که تیم اول آسیا در رنکینگ فیفا، فعلا در این گروه یک امتیازی است. عمان با سه امتیاز در رده دوم قرار گرفته است. در دیگر بازی این گروه، گوام با نتیجه دو بر یک بر هندوستان غلبه کرد.

بازی بعدی ملی‌پوشان ایران در برابر گوام و در ورزشگاه آزادی انجام خواهد شد. در این گروه تیم‌های هندوستان و عمان هم حضور دارند. امتیازات و جدول این مسابقات، علاوه بر رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، برای جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا هم محاسبه خواهد شد.

کارلوس کی‌روش در این بازی به جمعی از بازیکنان جوان میدان داد که بی تجربگی و شتابزدگی آنها در اکثر دقایق بازی، به خصوص در مواقع حمله مشهود بود.

موقعیت‌های متعدد، یکی از پس دیگری هدر می‌رفت. طارمی و آزمون در چند نوبت می‌توانستند بر تعداد گل‌های ایران بیافزایند، در یک مورد هم آزمون توپ را به تیر افقی کوبید.

در ترکیب تیم ملی ایران علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، حسین کنعانی‌، احسان حاج‌صفی، خسرو حیدری، آندرانیک تیموریان، مسعود شجاعی (۴۶- امید ابراهیمی)، وریا غفوری، وحید امیری (۶۷- رضا قوچان‌نژاد)، مهدی ترابی (۴۶- مهدی طارمی) و سردار آزمون بازی کردند.

تیم ملی ایران تاکنون هفت دیدار برابر ترکمنستان برگزار کرده و جز در دو دیدار ابتدایی که سال ۱۹۹۳ برگزار شد، در پنج بازی بعدی از دستیابی به پیروزی بازمانده.

دو برتری ایران بر ترکمنستان در جام اکو رقم خورد که ترکمنستان تازه به استقلال رسیده و هنوز عضو فیفا هم نشده بود. سپس در بازی‌های آسیایی هیروشیما، دو تیم به تساوی رسیدند که صعود ترکمنستان و حذف شاگردان استانکو پوکله پوویچ را در پی داشت.

سال ۱۹۹۶ هم شاگردان محمد مایلی کهن در عشق آباد و تهران مغلوب ترکمنستان شدند. در آن تیم علی دایی، خداداد عزیزی، حمید استیلی، احمدرضا عابدزاده، کریم باقری و دیگر ستارگان دهه ۹۰ فوتبال ایران عضویت داشتند.

کارلوس کی روش درنشست خبری پس از بازی گفت: «امروز سه تیم در زمین می‌جنگیدند. ایران، ترکمنستان و تیم داوری. فقط ایران و ترکمنستان کار خود را انجام دادند».

کی‌روش یادآور شد: «داور باید ۱۰ دقیقه وقت اضافه می‌گرفت اما مهاجمان من هم گلزن نبودند. نگرانی و دغدغه من، نبود انگیزه درونی نزد بازیکنان بود».

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه گفت: «اگر بازی شش ساعت دیگر هم ادامه پیدا می‌کرد نمی‌توانستیم به گل برسیم. بیش از ۱۵ موقعیت گل داشتیم اما به گل نرسیدیم. این برای تیم من خوب نیست».

توقف ایران، تنها شگفتی این مسابقات در منطقه آسیا نبود. ژاپن هم در خانه مقابل سنگاپور به تساوی صفر بر صفر رسید. استرالیا در دیداری دشوار با نتیجه دو بر یک بر قرقیزستان غلبه کرد.

امارات هم مقابل تیمور شرقی به زحمت افتاد و با تک گل دقیقه ۸۰ پیروز شد. پیروزی افغانستان مقابل کامبوج از دیگر نتایج جالب توجه روز سه شنبه بود.

XS
SM
MD
LG