لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۸

تیم ملی فوتبال ایران روز چهارشنبه به مصاف لبنان می‌رود


در نخستين دور از مرحله مقدماتی رقابت‌های گروهی برای راهيابی به جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسيا، از گروه ب تيم ملی ايران روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی مقابل لبنان قرار خواهد گرفت.
اين بازی برای تيم ملی ايران جنبه انتقامی دارد. در مرحله گروهی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، لبنان در ديداری پر حاشيه موفق شد در بيروت با گلزنی رودا عنتر بر ايران غلبه کند.

نکته جالب توجه درباره بازی روز چهارشنبه، حجم مصاحبه‌های همدلانه و حمايت پيشکسوتان و صاحب نظران فوتبال برای تهييج بازيکنان تيم ملی ايران است. برانگيختگی فضای فوتبال ايران و رسانه‌های ورزشی برای غلبه بر لبنان، حتی پيش از بازی با کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی است.

رودا عنتر با ۹۸ بازی ملی کاپيتان تيم ملی لبنان است و در باشگاه شاندونگ چين بازی می‌کند. او که تاکنون ۲۸ گل ملی به ثمر رسانده، در کنفرانس مطبوعاتی قبل از ديدار مقابل ايران اعلام کرد به اتفاق همبازيانش قصد دارد ضمن ارائه فوتبال قابل قبول، با رضايت خاطر به بيروت بازگردد.

ستاره تيم لبنان در پاسخ به اين سؤال که در بازی با ايران و لبنان در مرحله مقدماتی جام جهانی، زمين ورزشگاه مطلوب نبود، گفت: «حرف زدن درباره زمين بهانه است. ايران فکر می‌کرد راحت به ما چهار گل می‌زند اما اين اتفاق نيافتاد و شکست خورد. می‌خواهند شکست را توجيه کنند. فدراسيون ايران بيايد برای‌ ما ورزشگاه بسازد تا در بازی بعدی ميزبانی خوبی داشته باشيم.»

عنتر سپس با سؤال معترضانه خبرنگار ديگری مواجه شد که ايران تاکنون کمک‌های فراوانی به کشور لبنان کرده، از طرفی شما در بازی با استراليا در ورزشگاه ديگرتان که شرايط خوبی داشت، به ميدان رفتيد اما برای بازی با ايران زمينی را انتخاب کرديد که وضعيت مناسبی نداشت. کاپيتان تيم ملی لبنان، با تاييد ضمنی اين اظهارات، در پاسخ گفت: دو زمين فوتبال داريم که شرايط يکی از آنها اصلاً خوب نيست، اما در مجموع، ما تمرکزمان روی بازی فردا است.

دعوت کارلوش کی‌روش برای حضور تماشاگران

کارلوس کی‌روش سرمربی تيم ملی ايران با دعوت از علاقمندان فوتبال برای حضور در ورزشگاه آزادی، از ارائه يک بازی هجومی برای غلبه بر تيم حريف خبر داد.

او تيم لبنان را «استاد تقلب» معرفی کرد و در توضيح اين لقب گفت: «بازيکنان آنها در طول بازی تمارض می‌کنند و يا وقت بازی را می‌کشند. اميدوار هستم داور از اين کار جلوگيری کند.»

کی‌روش همچنين عملکرد کويت، ديگر تيم اين گروه را ستود. کويتی‌ها در جام خليج فارس ضمن غلبه بر عربستان سعودی، با نتيجه ۶-۱ از سد بحرين گذشتند. سرمربی پرتغالی ايران گفت: از کيفيت تيم کويت شگفت زده شدم. بازی‌های آسانی نخواهيم داشت و وظيفه ما اين است که سخت کار کنيم.

وی درباره اين که اگر لبنانی‌ها باز هم وقت‌کشی کند، چه تمهيدی را به‌ کار خواهد بست، گفت: «در سال ۲۰۱۳ بازی می‌کنيم و بايد با حقايق کنار بياييم. بازيکنان من بايد با تمام تمرکز خود بازی کنند و ضمانت کنند که برنده خواهند شد. همه بايد وظايف خود را انجام دهند و اگر بازيکنان حريف وقت کشی کنند، ديگر مسئوليت داور است که وظيفه خود را انجام دهد و اين حربه ناپسند را از حريف بگيرد.»

اين اظهارات اما با واکنش تند سرمربی آلمانی تيم ملی لبنان مواجه شد. تئو بوخر در نشست خبری پيش از بازی با انتقاد از کی‌روش گفت: «متاسفم که يک مربی در سطح ملی اين طور صحبت می‌کند. به دنبال اتلاف وقت نبوديم و نمی‌خواستيم با زمان بازی کنيم، حق ما در آن بازی برد بود و به آن هم رسيديم.»

او از خبرنگاران ايرانی پرسيد: «اگر اين برد اتفاقی بوده، پس چگونه لبنان توانسته تيم‌های بزرگ ديگری مانند کره جنوبی و کويت را نيز شکست دهد؟ اين حرف‌ پوچی است که بگوييم لبنان شانسی به اين موفقيت‌ها رسيده است.»

تئو بوخر با اعتماد به نفس گفت: «به هيچ وجه از بازی در آزادی استرس نداريم. هيچ ترس و واهمه‌ای از بازی با ايران در اين استاديوم نداريم.»

نکونام: زمين ورزشگاه بيروت مانند مزرعه‌ سيب‌زمينی بود

جواد نکونام، کاپيتان تيم ملی فوتبال ايران با اشاره به شکست ايران مقابل لبنان در ديدار رفت مرحله انتخابی جام جهانی گفت: «واقعا شرايط سختی در بيروت داشتيم. از زمين بگيريد تا آب و هوا همه چيز عليه ما بود. زمين ورزشگاه بيروت مانند مزرعه‌ سيب‌زمينی بود! اين در حالی است که آنها يک استاديوم خوب هم داشتند اما ترجيح دادند ورزشگاه نامناسب را انتخاب کنند.»

نکونام نيز مانند سرمربی تيم ملی ايران با انتقاد از اتلاف وقت بازيکنان لبنان گفت: «با اشراف به اين مسائل می‌خواهيم خشمگين‌تر و قدرتمندتر از هميشه برابر لبنان بازی کنيم. تمام کشورهای عربی و حتی تيم‌های باشگاهی‌شان استاد اتلاف وقت هستند.»

نکونام که ۱۳۳ بازی ملی دارد، در اين باره که آيا با توجه به باخت ايران در بازی رفت می‌توان گفت لبنانی‌ها به فوتبال ايران نزديک شده‌اند، پاسخ داد:‌ «فوتبال اين دو کشور قابل قياس نيست، ژاپن هم در بازی دوستانه برزيل را شکست داد اما نمی‌توان گفت ژاپن به برزيل نزديک شده، ما بايد بار ديگر قدرت‌مان را به لبنانی‌ها نشان دهيم.»

جلال طالبی سرمربی ايران در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در پيامی به اعضای تيم ملی فوتبال ايران گفت: «تيم ما مشکل خاصی در بازی با لبنان نخواهد داشت و نبايد در تهران به اين تيم اجازه ندهيم که حتی از زمينش تجاوز کند. اين بايد ما باشيم که توپ و ميدان را به طور کامل در دست داشته و با اتحاد و همدلی بازيکنان، قاطعانه مقابل آنها چيره شويم.»

اشکان دژاگه بازيکن تيم فولام که پس از ۸۲ دقيقه حضور مقابل منچستريونايتد به تهران آمده نيز با اشاره به حمايت مردم از تيم ملی در ورزشگاه آزادی گفت: «می‌دانم که مردم در تهران به ورزشگاه آزادی می آيند. رقيبان ما در اين ورزشگاه با ترس مقابل تيم ايران بازی می‌کنند.»

رضا قوچان‌نژاد مهاجم باشگاه استاندارد ليژ بلژيک هم در پاسخ به سوال خبرنگاران که آيا ايران می‌تواند از پس لبنان برآيد، گفت: «سوال آسانی است و جواب من هم مشخص، ما فقط به برد فکر می‌کنيم.»
XS
SM
MD
LG