لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

صعود هندبال ايران به جام جهانی ۲۰۱۵ قطر


الله کرم استکی، بازیکن تیم ملی هندبال ایران
الله کرم استکی، بازیکن تیم ملی هندبال ایران
تيم ملی هندبال ايران با تساوی مقابل بحرين، جواز حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ را نصيب خود کرد. اين نخستين بار است که هندبال ايران موفق به حضور در مسابقات جهانی می‌شود.

قرار بود سه تيم برتر آسيا سهميه مسابقات جهانی را کسب کنند. از آنجايی که قطر ميزبان مسابقات جهانی هم به نيمه نهايی قهرمانی آسيا رسيده، تعداد نمايندگان اين قاره به عدد چهار می‌رسد.

تاکنون حضور ۱۰ تيم در مسابقات جهانی سال آينده مسجل شده است. اسپانيا قهرمان جهان در سال ۲۰۱۳، الجزاير، مصر و تونس به عنوان نمايندگان آفريقا، کرواسی، دانمارک و فرانسه از اروپا، و البته ايران و قطر و بحرين هم از آسيا.

برای انتخاب آخرين نماينده آسيا، رقابت تنگاتنگی بين ژاپن، کويت، عمان و امارات در جريان است و اگر ژاپن نتواند صعود کند، غير از کشورهای حاشيه جنوبی خليج فارس، ايران تنها نماينده آسيا خواهد بود.

در آخرين ديدار گروه A از شانزدهمين دوره جام ملت‌های آسيا، ايران به مصاف کشور ميزبان رفت که در نهايت با نتيجه ۳۰ بر ۳۰ به تساوی دست يافت. بحرين پيش از اين ديدار، صعودش را به عنوان تيم نخست گروه به مسابقات جهانی ۲۰۱۵ قطعی کرده بود.

با توجه به شش امتيازی بودن ايران تا پيش از بازی با بحرين و تفاضل گل بهتری که نسبت به کره جنوبی ۷ امتيازی داشت، ايران توانست به عنوان تيم دوم گروه به رقابت‌های جهانی راه پيدا کند.

ايران در مرحله نيمه نهايی اين رقابت‌ها به مصاف قطر خواهد رفت. در پايان بازی با بحرين، ملی‌پوشان و کادر فنی ايران جشن صعود برپا کردند. «عزت‌ رزمگر» مربی تيم ملی هندبال ايران که خودش هم سابقه عضويت در تيم ملی را دارد، با در دست گرفتن پرچم ايران که روی آن نوشته شده بود «ايران زندگی ما است» و «ايران عشق ما است» مقابل تماشاگر بحرينی به خوشحالی پرداخت.

تیم ملی هندبال ایران با ترکیب: سعيد حيدری راد، شاهو نصرتی، مهرداد صمصامی، سجاد استکی، پويا نوروزی نژاد قره لو، الله کرم استکی، محمدعرفان سعيدی، مجتبی حيدرپور، مهدی بيجاری، محمد سياوشی شاه عنايتی، ميلاد مسايلی، حسن خليقی ولی آباد، سجاد ندری، هادی طالبی، رحيم مومنی زاده، علی اکبر خوشنويس زارچ، سعيد برخورداری، محمدرضا رجبی و عليرضا موسوی قلعه به میدان رفت.

تیم ملی هندبال ایران پيش از اين بازی در برابر ازبکستان و چين پيروز شده و مقابل کره جنوبی و عربستان به تساوی رسيده بود.

الله‌کرم استکی ستاره تيم ملی ايران گفت: « از جان خود مايه گذاشتيم تا هندبال ايران را جهانی کنيم. دو آرزوی بزرگ در زندگی داشتم، اولی اين بود که هندبال ايران را جهانی کنيم و اين اتفاق افتاد. حالا تنها آرزويم المپيکی شدن است. جو عجيبی در سالن وجود داشت و از ابتدای مسابقه به تيم ايران توهين می‌کردند. بازيکنان هم در اين جو مسموم، تحت تاثير قرار گرفته بودند و به همين دليل در شروع مسابقه عقب افتادند ولی آنقدر جنگيديم تا بحرين را متوقف کنيم و سهميه مسابقات جهانی را به دست آوريم.»

استکی با دادن قول کسب مدال برنز اين مسابقات، يادآور شد: «قطر از ترکيب بازيکنان اروپايی‌الاصل بهره می‌برد. بازيکنان اين تيم بهترين‌های جهان هستند اما قول می‌دهم که با تمام توان بجنگيم.»

کامران رهبری: مطبوعات ورزشی به این خبر توجه نشان ندادند

کامران رهبری نايب رييس پيشين فدراسيون هندبال ايران در گفت وگوی اختصاصی با راديو فردا، اين تيم را ثمره هشت سال زحمت باشگاه‌ها دانست و گفت: «متاسفانه بزرگ‌ترين افتخار تاريخ ورزش هند‌بال ايران، جايی در هيچ يک از روزنامه‌های ورزشی ندارد و حتی يک تيتر کوچک از ‌اين موفقيت را در صفحه نخست خود نياوردند. اما به جايش به پاسخ سرمربی باشگاه استقلال به کارلوس کی‌روش و سفر مدافع پرسپوليس به قطر پرداختند.»

رهبری درباره موقعيت جديد هندبال ايران به راديو فردا گفت: «چند سالی است ‌با توسعه ورزش‌های تيمی، کم‌کم نگاه جامعه از فوتبال به ورزش‌های ديگر هم معطوف شده که البته اين مهم بيشتر با موفقيت‌های واليبال رخ داده. با اين حال توجه افکار عمومی، مسئولان، رسانه‌ها و سرمايه‌گذاران‌ به فوتبال است و رشته‌های ديگر به محاق رفته‌اند.»

جلال کوزه‌گری، رييس فدراسيون هندبال ايران گفته است: «فرصت زيادی تا مسابقات جهانی نداريم، اميدوارم با تعامل وزارت ورزش بتوانيم شرايط خوبی را برای آماده سازی تيم ملی فراهم آوريم. چون اين تيم به بازيهای تدارکاتی زيادی نياز دارد.»

رييس فدراسيون هندبال ايران با رد ادعای کره‌ای‌ها مبنی بر مشکوک بودن شرايط پايانی ديدار ايران و بحرين عنوان کرد: «ادعای کره‌ای‌ها در خصوص تبانی ايران و بحرين کاملا بيهوده است و پس از حذف شدن اين حرف‌ها را مطرح می‌کنند.»

جلال گوزه‌گری در گفت وگو با سايت مهرنيوز تاکيد کرد: «شکايت آنها صحت ندارد. در اواخر بازی، استرس باعث شد تا بازيکن بحرينی توپ را به بيرون بزند. آنها می‌خواستند بازی را اداره کنند و صدرنشين باقی بمانن. زيرا در صورت شکست مقابل ايران دوم می‌شدند و به قطر برخورد می‌کردند. به هيچ عنوان موضوع تبانی را نمی‌پذيريم.»

تيم ملی هندبال ايران در تاريخ جام ملت‌های آسيا هرگز مدال‌ نگرفته و فقط دو عنوان چهارمی را به خود اختصاص داده است. اين تيم در دوره قبلی به ميزبانی عربستان سعودی پنجم شد. با اين حال ايران در بازی‌های آسيايی موفق‌تر ظاهر شده و مدال برنز سال ۲۰۰۶ در دوحه با مدال نقره ۲۰۱۰ در گوانگجو را تصاحب کرده است.

نکته جالب اين که مسابقات هندبال قهرمانی جهانی از سال ۱۹۳۸ در حال برگزاری است، اما تاکنون هيچ تيمی از آسيا موفق به کسب مدال در اين جام نشده است. در مجموع فقط ۱۴ کشور موفق به صعود از روی سکوهای سه گانه شده‌اند. غير از آسيا، قاره‌های آمريکا، آفريقا و اقيانوسيه هم مدال جهانی ندارند و در تمام اين ۷۵ سال، فقط کشورهای اروپايی به روی سکو رفته‌اند! سوئد با چهار قهرمانی، سه نايب قهرمانی و چهار مدال برنز پيشتاز است.
XS
SM
MD
LG