لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

نماینده مجلس: واردات ۵۰۰ دستگاه خودروی پورشه با منشا نامعلوم


یک خودروی پورشه در ایران، عکس تزیینی است
یک خودروی پورشه در ایران، عکس تزیینی است
امیر خجسته، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس، اعلام کرد تعداد ۵۰۰ دستگاه خودروی لوکس پورشه از طريق جزيره ابوموسی به کشور وارد شده و مرجع واردکننده و ارز تخصيصی به اين خودروهای لوکس مبهم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای خجسته روز چهارشنبه دوم اسفندماه گفته که در مورد این موضوع، به وزير صنعت معدن و تجارت تذکر کتبی داده و خواستار پاسخگویی شده است.

وی گفته است: «در حالی که شرايط اقتصادی کشور نياز به آرامش و ثبات داشته و بسياری از مردم در تامين معيشت روزانه خود مشکل دارند، معلوم نيست ۵۰۰ دستگاه خودرو با اين قيمت نجومی به چه طريق و به چه ارزی وارد کشور شده است.»

واردات خودروهای لوکس با استفاده از ارز مرجع از جمله مسائلی است که مجلس پیش از این هم درباره آن از دولت پاسخ خواسته بود.

آبان ماه امسال پرونده واردات خودروهای لوکس با استفاده از ارز مرجع در کميسيون اصل ۹۰ خبر بررسی شد. در این جلسات مسئولانی از وزارتخانه صنعت، گمرک، سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان،‌ ديوان محاسبات،‌ بازرسی کل کشور بانک مرکزی شرکت داشتند.

مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کميسيون اصل ۹۰، گفته بود پس از این جلسات قرار شد مسئولان به نکات مبهم در مورد ثبت سفارش و ارز مرجع، پاسخ دهند.

مهدی غضنفری، وزير صنعت، معدن و تجارت هم مهر ماه امسال تایید کرده بود که در سال جاری، ارز مرجع برای واردات خودروی لوکس در نظر گرفته شده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی گفته بود: «در سه چهار ماه نخست سال به تعدادی از کالاها از جمله خودرو برای واردات ارز دولتی تعلق گرفت و اطلاعات واردکنندگان هم در پورتال ارزی موجود است.»

وزیر صنعت گفته بود: «البته بعد از سهميه‌بندی مربوط به پرداخت ارز متقاضيان، اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس متوقف شد.»

به نوشته سایت الف، این در حالی است که پيشتر، مسعود موحدی، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت، واردات خودروهای لوکس به کشور را با ارز مرجع در سال جاری تکذيب کرده بود.

به گزارش این سایت، واردات خودروهای لوکس به کشور در ماه‌های نخست امسال تا ۷۸ درصد با ارز مرجع انجام شده است. براساس آمار گمرک در نيمه نخست امسال بيش از ۱۹ هزار دستگاه انواع خودروی سواری وارد کشور شده است.

اظهارات رئيس کميسيون شوراها و امور داخلی مجلس در مورد واردات ۵۰۰ دستگاه پورشه
به کشور با واردکننده نامعلوم و منشا ارزی نامشخص، در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی، در بهمن ماه امسال اختصاص ارز مرجع به واردات خودروهای لوکس در ماه‌های اخیر را رد کرد.

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در عین حال گفت: «تا اواخر مرداد، انواع کالا از جمله خودرو در فهرست ثبت سفارشات بود اما بعد از آن کالاها را طبقه‌بندی کرديم و فقط برای کالاهای اساسی ارز پرداختيم.»
XS
SM
MD
LG