لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

کشتی آزاد قهرمانی جهان؛ طلای سليمانی تکرار نشد


عکس از سایت فدراسیون کشتی ایران
عکس از سایت فدراسیون کشتی ایران

در پايان نخستين روز از مسابقات کشتی آزاد فرنگی قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ و به ميزبانی ازبکستان، قهرمانان چهار وزن معرفی شدند. برای ايران کميل قاسمی در ۱۲۵ کيلو به نشان نقره دست يافت، حسن رحيمی و محمدحسين محمديان هم سوم شدند.

روسيه با کسب دو مدال طلا توسط «ختيک سابولوف» در ۷۰ کيلو و «عبدالرشيد سعدالله‌يف» در ۸۶ کيلوگرم، همچنين مدال برنز گاتسالوف در فوق سنگين پيشتاز است. ديگر مدال‌های طلای روز نخست نصيب کيونگ يانگ ايل از کره‌شمالی در وزن اول و طاها آق گول از ترکيه در وزن آخر شد.

در پايان روز نخست روسيه با ۲۸ امتياز صدرنشين است. ترکيه با ۲۷ امتياز دوم است و ايران هم با ۲۵ امتياز در جايگاه سوم قرار گرفته. بلاروس ۲۲ امتيازی نيز چهارم است.

رده‌بندی چهار وزن نخست با شرح اتفاقات مهم هر وزن و نتايج اعضای تيم ايران در ادامه است.

۵۷ کيلو:

۱- کيونگ يانگ ايل (کره شمالی) ۲- ولاديمير خينچگاشويلی (گرجستان) ۳- حسن رحيمی (ايران) و ولاديسلاو آندريف (بلاروس).

رحيمی دارنده مدال طلای ۲۰۱۳ و برنز ۲۰۱۱ جهان در دور نخست با ضربه فنی نماينده اسپانيا را شکست داد. سپس ۸ بر ۲ ميکولا آيوازيان اوکراينی را مغلوب کرد. پيروزی ضربه فنی در برابر ويکتور لبدوف قهرمان دو دوره جهان از روسيه، از جمله حوادث مهم مسابقات در روز نخست بود.

رحيمی اما در مرحله نيمه نهايی با نتيجه ۵- ۵ مغلوب يانگ کيونگ ايل از کره شمالی قهرمان جهان و نفر سوم المپيک لندن شد تا به ديدار رده‌بندی برود. ايل از کره شمالی، پس از پنج سال باز هم روی سکوی نخست دنيا ايستاد. رحيمی هم توانست تاکاهاشی از ‍ژاپن را شکست دهد و روی سکوی سوم بايستد.

۷۰ کيلو:

۱- ختيک سابولوف (روسيه) ۲- يعقوب گور (ترکيه) ۳- بکزود ‌عبدالرحمانف (ازبکستان) و علی شعبانوف (بلاروس) . در اين وزن مصطفی حسين‌خانی (ايران) سيزدهم شد.

حسين‌خانی با آسيب ديدگی از ناحيه زانو، ميروسلاو کايروف نفر سوم اروپا از بلغارستان را شکست داد. در دور بعد با نتيجه ۳- ۳ مقابل عبدالرحمانف از ازبکستان مغلوب شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. بايد ديد با توجه به مصدوميت شديد زانو، آيا در بازی‌های آسيايی اينچئون هم به روی تشک خواهد رفت؟

۸۶ کيلو:

۱- عبدالرشيد سعدالله‌يف (روسيه) ۲- سالاس پرز (کوبا) ۳- محمدحسين محمديان (ايران) و سليم ياشار (ترکيه).

محمديان که فرزند عسگری محمديان برنده سه مدال نقره جهان و المپيک است، در نخستين تجربه جهانی‌اش با نتيجه ۱۰-۰ آردين آبو از برزيل را شکست داد و سپس از سد ادوارد راس از آمريکا گذشت. در دور سوم نيز پدرو سبالوس از ونزوئلا را مغلوب کرد.

محمديان در يک چهارم نهايی مقابل سالاس پرز از کوبا نايب قهرمان جهان در حالی که تا آستانه پيروزی پيش رفته بود، با اشتباه خودش برتری را به حريف تقديم کرد و با نتيجه ۴- ۲ مغلوب شد. او برای کسب مدال برنز مقابل ماتسوموتو از ژاپن ۱۰ بر صفر و در برابر عظمت عثمانف از آذربايجان هم ۱۱-۲ برنده شد.

۱۲۵ کيلو:

۱- طاها آق گول (ترکيه) ۲- کميل قاسمی (ايران) ۳- حاجی مراد گاتسالوف (روسيه) و تراول دلاگنف (آمريکا).

قاسمی در دور نخست ۴- ۰ از سد الکساندر خوتسيانوسکی دارنده مدال برنز اروپا از اوکراين گذشت. سپس ژو دنگ نفر سوم آسيا از چين را شکست داد. در يک چهارم نهايی مقابل قربان قربانف از ازبکستان ۷ بر صفر به پيروزی رسيد.

سنگين وزن مازندرانی تيم ملی ايران در مرحله نيمه نهايی با نتيجه ۵ بر ۴ حاجی مراد گاتسالوف دارنده شش مدال طلای جهان و المپيک از روسيه را شکست داد و به فينال راه يافت.

طاها آق گول از ترکيه نفر سوم جهان با نتيجه ۴- ۳ قاسمی را پشت سر گذاشت تا نماينده ايران به نشان نقره بسنده کند. به اين ترتيب مدال طلای مرحوم عليرضا سليمانی که در سال ۱۹۸۹ با غلبه بر بروس بوم گارتنر آمريکايی به دست آمد، کماکان اولين و آخرين مدال طلای ايران در دسته فوق سنگين تاريخ مسابقات جهانی است.

در ادامه مسابقات و روز پايانی اين رقابت‌ها، در وزن ۶۱ کيلوگرم مسعود اسماعيل‌پور در دور نخست به مصاف ميکولا بلوتنيوک از اسلواکی می‌رود و در صورت پيروزی با برنده کشتی انخسيخان از مغولستان و جی هون يانگ از کره جنوبی مبارزه می‌کند.

در ۶۵ کيلو سيد احمد محمدی ابتدا با ماکسيميليان اوسرليتنر سرشاخ خواهد شد و سپس با برنده دژان ميتروف از مقدونيه و گئورگی بوچر از رومانی رويارو خواهد شد.

در ۷۴ کيلوگرم رضا افضلی در دور نخست با گابور هاتوش از مجارستان کشتی می‌گيرد و در صورت پيروزی، با برنده مبارزه بين اشرف علی‌يف از آذربايجان و کارملو لوميا از ايتاليا جدال خواهد کرد.

سرانجام در ۹۷ کيلوگرم کاپيتان تيم ملی ايران رضا يزدانی به مصاف سوميت از هند می‌رود و سپس با برنده مسابقه ماگومد موسايف از قرقيزستان و فيليپ هاتر از سوئيس به رقابت خواهد پرداخت.

XS
SM
MD
LG