لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

وحیدی: ۸۰ درصد کار ساخت فيزيکی پایگاه فضایی ایران انجام شده است


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در جریان نامگذاری یک پایگاه فضایی گفته که «این مرکز می تواند در آینده نزدیک، ماهواره های ساخت جمهوری اسلامی و ایران و سایر کشورهای منطقه و جهان اسلام را به فضا پرتاب کند.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای وحیدی روز یکشنبه این هفته و مقارن با برگزاری مراسم برای یادبود بنیانگذار جمهوری اسلامی این پایگاه را به نام او نامگذاری کرده و گفته که ۸۰ درصد کار ساخت فيزيکی این پایگاه، به اتمام رسيده است.

آقای وحیدی گفته است: « گام نخست و اولين ماموریتی که برای این پایگاه فضایی تعریف شده، پرتاب ماهواره طلوع، توسط موشک ماهواره بر سيمرغ است.»

ایران در فوریه سال ۲۰۰۹ نخستین ماهواره ساخت داخل خود را به نام «امید» سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا فرستاد و یک سال پس از پرتاب این ماهواره، پرتاب آزمایشی موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» را نیز انجام داد. در همان روز رونمایی از «جدیدترین ماهواره‌بر جمهوری اسلامی با نام سیمرغ» نیز انجام شد.

مقامات دولت ایران ماهواره امید را «پژوهشی و مخابراتی» توصیف کرده‌اند اما انتشار اخبار مربوط به پرتاب این ماهواره با استفاده از موشک ایرانی، واکنش‌های گسترده‌ای از سوی کشورهای غربی به دنبال داشت که نگران توسعه برنامه موشکی ایران هستند.

پیشتر نیز کارشناسان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، اعلام کرده بودند که با انجام تغییراتی در موشک‌های ماهواره‌بر ایران می‌توان موشک‌های بالیستیکی ساخت که کشورهای جنوب شرقی اروپا را در برد خود قرار دهد.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ قطعنامه‌ای علیه کلیه فعالیت‌های موشک‌های دوربرد و بالستیک ایران، اعمال کرد. شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

ایران این قطعنامه ها را رد کرده و فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را گسترش داده است. تهران در حال حاضر مشغول مذاکره با کشورهای پنج به علاوه یک و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

هیات بررسی تحریم‌های شورای امنیت هم پیشتر در گزارشی اعلام کرد ایران با پرتاب موشک ماهواره‌بر «سفیر»، مرتکب نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده و در حالی که به طور مشخص از هرگونه فعالیت موشکی منع شده ولی با این حال، سفینه‌ای به فضا پرتاب کرده است.
XS
SM
MD
LG