لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

«پیشنهادهای ایران» به هند برای توسعه بندر چابهار


غلامرضا انصاری، سفیر ایران در هند، می‌گوید حسن روحانی به هند پیشنهاد کرده است که در عملیات زیرساخت و گسترش بندر چابهار، نقش بزرگتری عهده‌دار شود.

سفیر ایران در هند به خبرگزاری رویترز گفته است: در جریان دیدار رییس جمهوری ایران و نخست وزیر هند در نشست روسیه و پیش از رسیدن به توافق اتمی، این پیشنهاد از سوی حسن روحانی مطرح شده بود.

پروژه بندر چابهار حدود هشت میلیارد دلار هزینه دارد و به لحاظ استراتژیک برای هند بسیار مهم است.

آقای انصاری گفت: «پتانسیل همکاری میان ایران و هند خیلی بالاست ولی ما با دیواری از تحریم‌ها و فشارهای آمریکا روبرو هستیم».

وی افزود: «به زودی و با کنار رفتن تحریم‌ها، فرصتی طلایی برای هند مهیا می‌شود چرا که دو کشور ایران و هند روابط تجاری نزدیک و منافع مشترک زیادی در بهبود ارتباط حمل‌ونقل در آسیای مرکزی دارند».

سفیر ایران در هند گفت: «در سیاست‌های نخست وزیر هند نقاط مشترکی با سیاست‌های ایران وجود دارد و ما از همین رو پروژه‌ای ارتباطی به ارزش هشت میلیارد دلار به آن‌ها پیشنهاد دادیم».

به گزارش رویترز، گویا این پیشنهادها در جریان دیدار حسن روحانی و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، مطرح شده است. از این که پاسخ آقای مودی به پیشنهاد حسن روحانی چه بوده، گزارشی منتشر نشده است.

وزارت خارجه هند هم حاضر نشده در مورد این خبر توضیح یا واکنش نشان دهد.

ایران و هند در سال ۲۰۰۳ برای گسترش بندر چابهار به توافق رسیدند اما با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، این پروژه خیلی کند دنبال شد.

به رغم فشارهای آمریکا بر هند برای پایین آوردن خرید نفت از ایران، روابط دو کشور ایران و هند دوستانه مانده است.

حدود سه ماه پیش، «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل دریایی هند با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران دیدار و قراردادی به ارزش ۸۵ میلیون دلار برای اجاره دو لنگرگاه کشتی در بندر چابهار، امضاء کرد.

به گفته سفیر ایران در هند و طبق پیشنهاد جدید، هند می‌تواند ترمینال دوم و سوم را هم در چابهار بسازد و همچنین در ساخت خط آهن ارتباطی آن در ایران مشارکت داشته باشد.

هند پیش از این در گسترش حوزه گازی فرزاد کند عمل کرده است. به گفته آقای انصاری، اولویت ایران برای گسترش حوزه گازی فرزاد بی، هنوز هند است ولی دهلی‌نو باید سرعت لازم را به خرج دهد.

XS
SM
MD
LG